av Pippin

Nejlikor och andra blommor går lätt att göra med hjälp av kaffefilter

Det jag beskriver här är hur man formar just en nejlika, andra stansar ger blommor av annat slag.

Du behöver
-en die cut-maskin med en scalloped circle-die eller en handstans med scalloped cirkel
- kaffefilter
- färg som är vattenlöslig t ex distress ink
- minimister eller duschflaska med vatten
- brads


Du behöver en die cut-maskin med en scalloped circle-die eller en handstans med scalloped cirkel.



Tryck med din maskin eller stans ut minst 8 eller ännu hellre 10 cirklar.
Om du vill ändra färg, passa på nu.
Jag duttar distressink på kanterna med en skumgummibit. Det är rätt bra att använda vattenlöslig färg eftersom man blöter ner det hela sen. Då flyter färgen ut rätt snyggt.




Gör ett hål i mitten på cirklarna och fäst upp dem på en brad.



Blöt nu ner alltihop (inte för mycket, det ska inte droppa). Spraya med en mister eller blomspruta.
Ta den innersta cirkeln och dra ihop den och kläm till. Fortsätt så med de resterande. Ta en i taget, annars blir inte blomman lika fin. Du kan behöva spruta på lite extra vatten om det inte har nått överallt.




Så här ser den ut när man skrynklat ihop alla cirklarna



Lägg nu blomman på bordet och dra försiktigt ut cirklarna. Inte för mycket utan bara lite grann. Du ser när blomman börjar se fin ut.



Här är några av de blommor jag gjort.



Så här blev mitt kort med min hemmagjorda blomma av kaffefilter

Lycka till med ditt eget experimenterande. För att se fler alster med dessa och liknande blommor följ länkarna nedan.

Samtliga bilder i detta inlägg foto av Pippin/Pia Design

Skrotbokens länkar
Kaffe- kaffetåren den är bra ... av Bi
Afrika är hett i vår av maxell - en layout med filterblomma

2 kommentarer:

Mahlin78 sa...

Tack för en suverän tutorial! Nu kanske tom jag kan göra blommor av kaffefilter ;-)

Ellis sa...

Vad läckert det blev, har en massa filter som bara ligger, bra att kunna använda dem till nåt! =)
Kram