av maxell

Vad är väl kräftor utan dillkronor? I det här inlägget använder vi oss av formen av en dillkrona och skapar om kräftor och annat.

Under den närmaste framtiden vankas det kräftskivor runt om i landet. Bi bjuder in till en i härliga icke-kräftröda färger.


Det vankas kräftskiva med många gäster, då får inte inbjudningarna vara allt för komplicerade utan de bör gå ganska raskt att tillverka.

Eftersom vi (Sam och jag) tänkte använda pastelliga färger (en av oss har en väldigt pastellig period) och även den enda dilliga stämpel jag äger till de flesta av våra dekorationer så får detta naturligtvis också prägla inbjudan till kalaset.

Kort av Bi

Även Pippin bjuder in till kräftkalas framåt kvällskvisten med härlig stämpling mot en vacker solnedgång.


Jag tänkte på kräftor, augusti och solnedgångar. Jag gjorde ett kort där jag duttat stämpelfärg som en solnedgång och sedan stämplat dillkronor i svart.
Kort av Pippin

Väl på kalaset anammar vi inte fri bordsplacering. Åtminstone inte till att börja med. :)

Sam har gjort enkla och vackra placeringskort och visar dem tillsammans med färgmatchande servetter.


Mitt bordsplaceringskort får också vara servetthållare.
Placeringskort av Sam



Jag valde som sagt att låta placeringskortet vara servetthållare också så därför gjorde jag ett hål på baksidan. Använde den enda punch mamma har som var stor nog att göra ett hål som var tillräckligt stort för en servett. Fick alltså bli en blomma.

Några av alla de placeringskort som vi har att tillverka.

Placeringskort av Sam

Jag (maxell) valde att göra mitt placeringskort i rött och matcha med det givna valet - grönt.


En bit pappersband med kräftor (serpentin), en färglagd utskrift av en botanisk bild på dill och stämplat namn. Enkelt och stilrent för placeringskorten till kräftskivan.
Placeringskort av maxell

En annan variant för bordsplacering eller eventuellt endast märkning av snapsen är att knyta fast en namnlapp och dekorera flaskan.


Återigen valde jag rött och grönt. Här stansade jag ut en tag och några dekorationer. På tagen satte jag fast en stjärna, ritade dit en dillkrona och en ram samt skrev namn. Namnlappen och ena stjärnan trädde jag sedan på ett pappersband som jag snurrade runt halsen på en flaska med ett dillkryddat innehåll. Detta går utmärkt att förbereda i förväg för att, när det är dags, sätta fast på flaskan som kommer immande till kräftbordet.

De övriga små dekorationerna på flasketiketten är valfria. Jag satte dit dem för att få rätt färger även där.

Placeringskort/namnlapp på flaska av maxell

Det om dukningen vid en kräftskiva och över till något om klädseln. Ofta har vi hattar (på sne) på kräftskivan. Färdiginköpta i alla ära, men ett bra tips är att inleda skivan med att låta varje deltagare göra sin egen hatt eller alternativt ta med en egen hemmagjord kräfthatt. Det bjuder garanterat på ett och annat skratt, är en rolig personlig detalj för festdeltagarna och ger ett tillfälle att hålla en omröstning med pris för bästa hatt.

Sam visar prov på personliga och härliga kräfthattar.


Det pastellfärgade temat fortsätter även i hattarna. Även dessa får vara enkla eftersom jag tänkte göra hattar till alla mina gäster. Dillstämplen fick vara med även här. Tiaran är gjord av de spillbitar jag fick över när jag gjorde de andra båda hattarna.
Kräfthattar av Sam

Med gäster och hattar på plats sätter skivan igång på allvar. Vi njuter och har skoj. Jag har varit på några skivor i mina dagar och de har lugnt sagt varierat i sitt utförande och - kanske framförallt - genomförande. :)

De som är mest spännande är definitivt de lugnare varianterna som min son är med på. Det är aldrig fel tillfälle för att sätta tänderna i kräftor. Dock vet man aldrig om liten man kommer att äta kräftorna eller inte... De gångerna som han inte äter dem försöker de, med hjälp från en busig mor, istället att ta - eller bita - honom. :)


Jag använde ett foto från förra årets privata kräfttillställning. Japps, morsan jagar liten man med en kräfta och han är på hugget...

Boksidorna och bilderna är utskrivna och målade eller infärgade för att få ett slitet utseende - självklart med några gröna inslag för att matcha det röda. Även bakgrundspappret har fått några distressade duttar här och där för mer liv och intresse. Sedan gillar jag verkligen det stilrena pappersbandet med kräftor (här distressat). Det är egentligen en serpentin för kräftskivan och därför blir mitt tips att kika efter hur serpentinerna ser ut nästa gång du råkar på såna. Kanske är det helt rätt för att scrappa med. :)

Layout av maxell



Kräftröda närbilder med dilliga inslag
Layout av maxell

Sedan hör det nog till saken att vi inte har foton från alla kräftskivor vi varit på och lika bra är nog det. :)

Men mönstret av en dillkrona är användbart i fler sammanhang än tillsammans med kräftor. Här visar Cissi en färgstark och busig användning.


Efter en heldag i Stockholm första semesterdagen är det skönt att vila benen en stund... Simon sneglar upp på rden i rubriken - där man ser vad vi roade oss med.

Längst ner på fotot har jag skrivit bildtext på transparent plast/OH-film med hjälp av dymo. Bokstäverna har jag sedan färgat in med hjälp av en vit täckande penna.

Layout av Cissi



Dilliga närbilder med kräftröda inslag
Layout av Cissi

Det här var några exempel på hur dillkronor kan användas för att skapa kring kräftor och annat. Några andra spontana användningsområden är att göra andra dekorationer till kräftskivan. Det kan till exempel vara dekorationer för bordet, sånghäften och girlanger. Självklart kan vi också skapa om någon som är född i kräftans stjärntecken eller ja... du väljer själv vad du vill skapa. ;)

Vill du veta mer om kräftätandet i Sverige och traditionen att hålla kräftskiva följer du länken här nedan. Där finns även en länk till fler alster med kräfttema.

Skrotbokens länkar
Sensommarfester med tradition - Alster och recept med kräftor
Dille på kräftor - Vi berättar om kräftor och traditionen med att hålla kräftskiva

0 kommentarer: