Olofsmässa och bakverk

on 29 juli 2010

av Birgitta/Bi

"Ifall Erik ger ax, ger Olof kaka". Med det menade man att om säden hade gått i ax på Eriksdagen, 18 maj, så skulle man kunna baka bröd av årets skörd på Olofsdagen 29 juli. Idag hämtar vi inspiration ur detta talesätt och skapar något som kan förknippas med kakor och/eller andra bakverk.

Olofsmässa (Olsmässa, Olsmäss) var ursprungligen en katolsk högtid tillägnad Olof den helige av Norge (på norska Olav den hellige) som stupade vid slaget vid Stiklestad år 1030.

I Sverige firas dagen numera enbart på ett fåtal ställen, som i till exempel Härjedalen, men i Norge är Olsok, som den där kallas, en nationell flaggdag. Olav den helige är också Norges skyddshelgon. På Färöarna har firandet av Ólavsøka kommit att betraktas som Färöarnas nationaldag och börjar redan dagen innan.

Olofsmässan var en av sommarens stora festdagar. Trots uttrycket "Ifall Erik ger ax, ger Olof kaka" så stämde det ofta inte och säden från det gamla året hann ta slut innan den nya var skördad – olsmässokroken kallades glappet mellan skördarna då man fick gå hungrig. Det sades även att ”Olof kastar första kallstenen i vattnet” – då var det dags att sluta bada utomhus.

Från säd till kaka
Naturligtvis måste vi först baka våra kakor för att kunna äta dem. Vi presenterar några riktigt härliga layouter där glädjen över att baka lyser lång väg.


En bagarmästare på bordet!
Layout av Janniche



Jag och min bror - lika mjöliga båda två! =)
Layout Iselinn Sofie



"Mjölig" närbild
Layout Iselinn Sofie

Men det är klart att det finns fler sätt än ett att få till smarriga kakor ...
eller läckra kanske är ett bättre uttryck, för just dessa; hur läckra de än må vara att beskåda, tror jag inte att jag vill smaka.


Här bakas det andra bullar... nämligen sandtårta. Hemma hos mormor fanns en skattkista under sängen och den var full med knappar. Simon hade alltid med sig en liten påse med knappar hem när vi kom därifrån. Visst har han väl gjort en riktigt läcker tårta med ljus o allt.
Jag förstorade upp en närbild på tårtan och klippte ut den.. nederkanten blev inte så fin så för att dölja den klippte jag också ut några blad och kvistar från mönsterpappret och fäste med 3-d kuddar över hinken - blev en kul effekt.

Layout av Cissi



Stjärnspäckade närbilder
Layout av Cissi

Men vad är det för mening med att baka om det sen inte kommer någon och äter av godsakerna. Nej, det är nog bäst att skicka ut en inbjudan.


Jag tycker att de tjusiga muffinspapper som finns är alldeles utmärkta att klippa sönder och använda till korttillverkning! Till dotterns födelsedagskalas häromdagen gjorde jag inbjudningar med just urklippta cupcakes, det blev väldigt tjusigt! Tyvärr glömde jag fota innan vi skickade iväg dem.
Men jag har gjort en annan variant, en inbjudan till fikadate! Jag har några gamla kompisar som jag inte träffar särskilt ofta, men brukar försöka att få till en fika nån gång per år iallafall. Då passar det ju utmärkt att skicka ett litet kort!

Kort av snorsk

Hoppla, här går det undan - första gästen kommer på stört! Det vankas ju Semlor! Han har väl suttit och varit sugen ända sedan han såg Iselinn Sofies layout förstås. =)


Här är en layout på mitt äldsta barn. Det är första gången han äter semla efter att han fyllt 1 år och första gången han får äta tårta på sin 1-års dag. Tycker att han är så söt med grädde i hela ansiktet och lyckligt sträcker upp armarna i skyn =) Han gillar fortfarande semla också. Jag har dekorerat med lite bakelser och småkakor vid fotona.
Layout av Eva J



Gräddiga närbilder
Layout av Eva J

Ahh, det smakade med födelsedagstårta också - då kommer ett grattiskort som på posten.


Färgglada cupcakes ser man överallt numera, inte bara som ätbara bakverk utan det är målade cupcakes, stämplade, virkade, gjorda av papper och tyg. Dessutom finn cupcakes som mönster på allsköns ting - ja, listan kan bli lång.
Förutom att äta dem så föredrar jag att stämpla och färglägga mina. Och visst passar pastelliga cupcakes med en tjock "glasyr" av glossy accent och en ros på toppen bra till ett grattiskort!

Kort av Dolores

Medan vi ändå är igång med firandet kan vi lika gärna klämma in ett namnsdagskort också. Fler goda cupcakes/muffins kommer på löpande band. Mums.


Ett enkelt namnsdagskort på kaktemat har jag gjort.
Använde ett papper med "cupcakes" som jag till viss del målat med promarker-pennor. Har klistrat fast små muffinsformar vari jag stoppat små meddelanden, samt några biljetter.

Kort av Bollebygdsbo

Du har väl inte missat ordvitsen som Bollebygdsbo bjuder på?
Muffins är inte bara goda de kan vara väldigt vackra också.


Jag har gjort en cupcake/muffin, otroligt liten blev den. I mina scrap-favorit-färger, brun och rosa!
Cupcake av Kicken

På ett riktigt bra fikabord skall det finnas vetebröd, en mjuk kaka, något småbröd och tårta. Vi har serverats Semla, muffins och tårta så då återstår väl bara en vanlig (?) kaka ...


Som den godisgris jag är så tänker jag direkt på choklad när jag hör ordet kaka=CHOKLADKAKA. En perfekt gå-bort-present tycker jag denna altrade chokladkaka är!
Altrad chokladkaka av Sophie



Tänkvärd närbild
Altrad chokladkaka av Sophie

Med den "kakan" avslutar vi dagens kafferep men bjuder in dig att fika med oss. Skapa något med anknytning till kaka/bakverk och låt oss ta del av det hela. Lämna in ditt bidrag antingen genom att kommentera detta inlägg och lämna en fungerande direktlänk till ditt alster eller skicka ett mail till oss på Skrotboken märk ditt mail med "Kafferepet"


Länkar
Wikipedia om Olofsmässa
Olavsfesdagene 28/7 - 3/8 i Trondheim
Olsok i Tolga 2010
Nordiska museet om Olofsmäss


Skrotbokens länkar
Kanelbullens dag 2009 Vi bjuder på alster
Kanelbullens dag 2009 Vi bakar kanelbullar - recept och tips
Rulla, rulla liten bulla, 2009 Vi bakar semlor - recept och tips
Julklappsstuga 2008 Vi julbakar
Kladdkakans dag 2008 Vi bjuder på recept och alster

1 kommentarer:

Pysselfröken sa...

Men så läckra alster! Älskar LO:n Simon bakar.Kram