Ätbart!

on 9 juli 2010

av maxell

Idag, den 9e juli, år 1962 ställde Andy Warhol för första gången ut sitt berömda konstverk föreställande Campbells soppburkar i Los Angeles. Med anledning av detta använder vi något ätbart på det vi skapar.

Andy Warhol är en konstnär som inspirerat många på flera plan. Det är också samme man som sagt att "Varuhusen är vår tids konstmuseer." Å tänka sig... vi har nyligen publicerat ett inlägg där förpackningar från köket figurerar. För detta inlägg valde vi att variera oss genom att istället fokusera på innehållet. Därför innehåller varje alster något som är ätbart!

Ätbara saker har länge använts för skapande i olika form. Garn färgades in med diverse ätbara delar eller rester från något som är ätbart. Inom förskoleverksamheten är det vanligt att använda ätbara ingredienser i till exempel lera och färglösningar som barnen sedan får skapa med. Å visst känner vi väl till begreppet att "leka med maten" eller... kanske har du hört eller själv sagt "Lek inte med maten!". I det här inlägget gör vi just det där som inte alltid passar sig - leker med mat. ;)

Många känner säkerligen redan till att det går att använda kaffe och te för att färga in papper. Längst ner hittar du länk till en publicering med tutorial för att färga in några olika saker med hjälp av kaffe. Det är tips och trix och flera olika material som färgas in. Kika, läs och inspireras.

Men det finns mer saker som vi kan använda för att färga in med. Jag (maxell) har gjort en del efterforskningar i vad som användes förr i tiden (och än idag) för att färga in till exempel garn. Det är massor av ätbara saker och allt ger inte den färg man kan tro... Bland alla dessa saker valde jag en lättillgänglig sak för att testa på papper. Med hjälp av lökskal och lite vatten fick jag ett mönsterpapper.


Mitt andra försök att färga in papper med hjälp av fuktade lökskal gav ett ok resultat. Här har jag använt pappret för att göra ett kort i matchande nyanser av brunt, beige och vitt.
Kort av maxell



"Skalade" närbilder
Kort av maxell

Bi tolkade det hela mer handfast och botaniserade i kryddskåpet för att skapa ett kort.


Detta kort är i princip bara framställt av det som finns i köket.

Mönsterpapper och blomma är framställa med hjälp av servetter; tutorial har presenterats tidigare, se länk nedan. Texten är av krossad svartpeppar och krydd- och vitpeppar får stå för inramning. På cocktailpinnen har jag fäst en bit vitlöksnät och blomman får sällskap av torkade lagerblad.

De vita fälten över och under kortet är solglimtar som fann sin väg genom persiennen när jag fotograferade, en liten extra effekt bara =)

Kort av Bi



Kryddstarka närbiler
Kort av Bi

Milo gick till skafferiet och hittade riskorn till ett bröllopskort. Notera hur fiffigt hon fäst dem.


Jag har använt mig av riskorn på mitt bröllopskort. Jag har lagt dem, så att det ska se ut som en söm i kanten på ett par papper.
Kort av Milo



"Langetterade" närbilder
Kort av Milo

Avslutningsvis har vi en annan variant för att färga in sina egna mönsterpapper. Jag (maxell) rotade bland min "kompletta" samling av karamellfärger och blåste för glatta livet...


Här har jag äntligen tagit mig för att prova något som jag tänkt på länge - riktigt länge. Det handlar om att droppa färg på ett papper och sedan blåsa ut färgen med hjälp av ett sugrör. Jag använde karamellfärg i svart, rött och blått och fick detta mönster.

Pappret monterade jag på en svart bakgrund för bäst konstrast. Jag valde sedan ett svartvitt foto som har action i sig och placerade det så att fotot täcker mina stora droppar med färg och ger liv åt helheten. Till det kommer detaljer i vitt och turkost.

Layout av maxell



Färgintensiva närbilder
Layout av maxell

Har du själv skapat med något ätbart? Kommentera gärna med länk och tips och trix. Ytterligare exempel på alster där något ätbart ingår finner du via länkarna nedan.

Skrotbokens länkar
Att färga in med kaffe... - Tutorial för att färga in olika saker med kaffe
Du och jag för alltid - Samara använder riskornen från bröllopet på en layout
Bubblor i massor - Tutorial för att göra eget mönsterpapper med hjälp av bland annat vatten
Vatten, vatten, bara vanligt vatten - Alster där vatten använts på något sätt
Färgläggningsskolan - Pigmentrika färgpennor och vattenpensel/a> - Tutorial för att färglägga med pigmentrika färgpennor och vattenpensel
Föråldra en julklappsetikett - Tutorial för att föråldra en tag/etikett med distresser och vatten
Våfflor i stora lass - maxell använder ett kaffeinfärgat papper på en layout
Höstens färger del 6 - Beige - Skberg74 använder en kanelstång på en layout
Julklappsstuga 15/11 - Gör ditt eget badsalt - Tutorial för att göra eget badsalt med hjälp av bland annat hushållssalt och karamellfärg
Vi tar vad vi har för att fira Halloween - maxell använde salt för att göra en shakerbox i form av ett spöke
Kladdkakans dag - fira med fika - Receptkort med mera
Än är det vinter kvar - Vinterns tittskåp - maxell och son använde en sockermålning som bakgrund för sitt tittskåp
Länk till Skrotbokens alla publicerade recept
Gör ditt eget mönsterpapper - Tutorial - hur du gör ditt eget mönsterpapper med hjälp av servetter

0 kommentarer: