av Birgitta/Bi

Idag firar Sverige nationaldag tillika svenska flaggans dag. Skrotboken väljer dock något motsäglesefullt att fira med hjälp av vimplar!

Visst vill även vi fira med flaggan i topp men som sagt något motsägelsefullt hakar vi istället på scraptrenden att använda vimplar i sitt skapande.
Varför är det då motsägelsefullt? Jo, en vimpel; som är en avlång flaggduk, kan vara hissad dygnet runt och därför använder man den ofta för att ersätta flaggan på flaggstången när man halar ner flaggan för natten. Så trots att det är allmän flaggdag idag uppmärksammar vi vimpeln lite extra.

Vimpel som festfenomen
Vi lämnar dock den vimpel som hänger på flaggstången en stund för att sätta fokus på de vimplar man förgyller vardagen med. Det kan till exempel vara hemmalagets vimplar som viftar i vinden en dag när det är hemmamatch, ett barnkalas med extra festlig inramning eller varför inte bara en vacker dekoration på altanen en härlig sommardag då vinden rasslar så stilla genom lövverket.


Jag ville göra en sommargrej.
Enkelt blev det av sommarpapper som jag köpt för att de var vackra.
Ganska tjockt papper med samma mönster på båda sidor.
Jag skar ut vimplar som jag sedan skar en oval ur. Denna oval blev sedan ytterligare en liten vimpel som jag hängt fast med papperssnöre inuti ovalen.
På ett likadant snöre hänger klädnypor som jag fäst vimplarna i.
Nu hänger vimplarna på altanen. =)

Vimpel girland av Bollebygdsbo

Kan man finna en mer passande dekoration för en som bitits av scrapbacillen? Tänk att få sitta där och njuta av olika underbara papper och låta tankarna ila till framtida projekt.
På tal om framtida projekt, när var det nu vi skulle ...?


Någon fyller år, swappen ska vara inskickad, Skrotboken har deadline, snart är det midsommar! Många påståenden, frågan är bara - när då? Det är lätt att hålla reda på om man gör en "när då-bok".

Hos Blankettbanken.se kan man bland annat hämta hem gratis almanackor för utskrift och det var precis vad jag gjorde. Jag hämtade en som heter Månadsalmanacka 2010 och valde att skriva ut två månader per sida för att få en bra storlek och gott om plats att skriva på. Jag band i hop sidorna och gjorde en liten bok med hjälp av min BIA (Bind-it-All), dekorerade den och stämplade årtalet i själva vimplarna.

För tillfället har jag fyra olika kategorier i almanackan; Födelsedagar, Swappar, Skrotboken och Övrigt och varje kategori har sin egen färg så att det blir lätt att hålla koll. Under "övrigt" lägger jag bland annat kortbeställningar, speciella dagar som tex mors dag och midsommarafton. Längst bak i boken har jag gjort en ficka där jag kan lägga lappar med kompletterande uppgifter som till exempel adresser, swappar, teman, skisser och beställningsjobb.

Jag gillar att ha koll på saker och ting - det har jag med min lilla "när då-bok"!

När då-bok av Dolores



Minnesvärda närbilder
När då-bok av Dolores

Dolores har här låtit vimplarna bilda bakgrund till årtalet. Det är praktiskt och effektfullt att skriva in årtal, titel eller namn i de dekorativa vimplarna.


Jag tyckte att det passade med vimplar till det här motivet med draken och riddaren. Jag har använt mig av silvrigt glitterlim för att få lite metallkänsla.
Kort av Milo Lilja

Vimpelgirlanden kan vara mer eller mindre rak som ovan eller gå i mer böljande svängar som vi får se mer av nedan.


"Simon i blåsväder"
Simon är ute på promenad och testar sin nya väderstation 6,7 m/s blåser det som mest den här dagen... gillar hans coola glasögon som skyddar ögonen mot hårda vindar .
Det svarta/prickiga pappret är formklippt till en ram runt det gröna bakgrundspappret. Har chalkat kanterna och rivit lite slarvigt här o där för att få en busig layout. Med en svart penna har jag ritat runt kanterna. Detaljer fastnitade med guldfärgade klammrar.

Layout av Cissi



Blåsiga närbilder
Layout av Cissi

Vimplar och barn - visst känns det lite speciellt! När jag tänker på vimplar tänker jag spontant på barnkalas, kanske beroende på att jag ofta smyckat med vimplar i samband med kalsen här hemma. Skberg74 tycks tänka likadant, om inte under själva kalaset så i vart fall på det alster som visar födelsedagsbarnet i en väldigt trivsam situation. Även här får vimplarna tjänstgöra som bakgrund för texten.


Lilla S fyller år och det firar vi med pannkakstårta. För att göra vimplarna har jag använt en diamant stans från Sizzix.
Layout av Skberg74

Som avslutning tittar vi närmre på ett par alster där vimplarna får förgylla sidan helt av egen kraft och nog måste ni medge att det genast blir feststämmning på en layout om man lägger till en girland med vimplar. Då kan man dessutom "komma undan" med saker man normalt inte "får".


Kortet är på min 4 årige son, som cyklar för första gången utan stödhjul. Jag har inte många kort på sonen där jag kan skapa något i rosa färger, så här passade jag på! Fjärilen har jag stansat ut och blomman är utklippt från ett mönster papper. Vimplarna klippte jag ut för egen hand och så limmade jag fast de på ett cardstock som jag sen klippte ut med en mönster sax.
Layout av Sophie

Ha, ha, ha ibland måste man tillåta sig att ta ut svängarna, livet är trots allt - ett äventyr.


När jag tänker på vimplar så tänker jag på kalas, glädje, lekfullhet och andra positivt klingande ord. När jag gjorde min layout fick vimplarna symbolisera sonens upptäckarglädje och nyfikenhet! Älskar att några små spillbitar kan lyfta helhetsintrycket på en hel sida!
Layout av snorsk

Snorsk har så rätt, tänk vad lite spillbitar kan göra skillnad! Ta vara på dem och ta vara på varandra idag på nationaldagen.
En helgdag som förhoppningsvis blir full av fototillfällen, för visst är det vackert med den blågula fanan mot sommarhimlen. Det är mot en solig och blå himmel med dofterna av syren och försommarblomster i luften som vår fana är som vackrast, eller hur?
Det finns mycket för oss att vara stolta och tacksamma över idag på vår Nationaldag - så låt oss vara det men låt oss vara det med öppna sinnen och öppna famnar!

Jag önskar dig en riktigt skön och berikande Nationaldag.

Viktiga händelser genom Sveriges historia, just den 6e juni:
1523 – Gustav Eriksson (Vasa), som sedan 1521 är Sveriges riksföreståndare, väljs till kung av Sverige.
1654 – Drottning Kristina abdikerar som regerande svensk drottning till förmån för sin kusin Karl X Gustav.
1809 – En ny svensk regeringsform undertecknas av hertig Karl och talmännen för tre av de fyra riksdagsstånden (bondeståndet accepterar den först några veckor senare). Sedan hertigen har godkänt regeringsformen utropas han till svensk kung under namnet Karl XIII.
1973 – Sveriges riksdag antar 1974 års regeringsform som vilande grundlagsförslag.
1983 – Dagen är för första gången officiellt Sveriges nationaldag, sedan riksdagen har bestämt detta året innan (tidigare var det endast svenska flaggans dag).
2005 – Sveriges nationaldag är för första gången även helgdag.

Länkar
Wikipedia om Vimpel
Wikipedia om 6 juni


Skrotbokens länkar
Du gamla, du fria ... av Birgitta/Bi
Dukningar inför höstens bjudningar, 2008 av Alien Bling, här ges exempel på vimpel girland som fest dekoration

0 kommentarer: