Ovan molnen där...

on 13 maj 2010

av maxell

Idag är det en kyrklig helgdag som har anknytning till himlen och har vitt som liturgisk färg. Skrotboken väljer därför att använda moln på våra alster.

Den kyrkliga högtiden "Kristi himmelsfärds dag" är i Sverige en helgdag. "Kristi Himmelsfärds dag" infaller 39 dagar (den 40e dagen) efter påskdagen och det är alltid på en torsdag någon gång mellan den 30 april och den 3 juni. Enligt Biblen var det denna dag som Jesus lämnade jorden och fördes upp till himlen. Den liturgiska färgen är vit.

Högtiden kallas ibland för "betessläppningen". Det var nämligen denna dag som man lät korna gå ut på bete. Sedan 1924 firas dagen också som "folknykterhetens dag". I vardagligt tal benämns dagen ibland för "Kristi himmel" eller "Kristi flygare".

Vi skapar...
Den vita färgen och anknytningen till himlen ledde oss osökt in på moln. Moln och molnformen är vanligt förekommande inom scrapping. Vi ser moln på mönstrade papper, som stämplar, som färdiga dekorationer och det är en tacksam form att göra själv.

Moln på mönstrade papper.
Monica har använt ett mönsterpapper med moln som bakgrund till luftballonger - som vi vanligen ser i luften.


Just nu finns det så många roliga och vackra papper med moln på. Här har jag skapat med ett av alla och skurit ut luftballonger med hjälp av skalpellen och fäst på kortet med 3D-kuddar. Trots att det kan vara lite pilligt med att skära ut motiv så är detta ett väldigt snabbskapat kort.
Kort av Monica



Kort av Monica

Samara använde molnpapper för att scrappa om andra farkoster som flyger. Det handlar om den första utlandsresan med flyg och det måste ha varit en underbart drömsk känsla över att sitta där och vänta på att tas till andra höjder. :)


1986 var jag 13 år och gjorde min första utlandsresa.

Vi var så ivriga och fotade flygplanet när vi satt i vänthallen.

Det var på den tiden flygplanen hade rara namn, planet hette Snorre Viking.
Jag har dekorerat med knappar, en flygplanstickers och en textstickers .
Även rubriken är stickers.

Layout av Samara

Ett något yngre barn möter vi i Jajisses layout. Visst känner vi alla igen fotona där barnen tittar upp mot fotografen? Genom att använda mönstrade papper med moln och även lägga till några ytterligare moln ger Jajisses fotot en härlig kontext.


Våran Sötgöte 1 år drygt, vi var ute i trädgåren och grejade lite, jag fotade och han vänder sig upp mot mig och undrar vad jag håller på med. Tyckte det passade med molnpapper här, då Axel får vända blicken mot skyn för att se mig. Inte lätt att vara liten plutt.
Layout av Jajisses

Mysmumlan har valt att scrappa ett drömsk foto på sin dotter. Hon har klippt ut några moln från ett mönstrat papper och använder dem som färgmatchade och stämningsfulla dekorationer. Hon har även gjort något som jag själv gillar mycket och använder mig av ibland, nämligen utnyttjat det där extra utrymmet som molnen ger för att få in några ord och ett budskap som rör hennes och dotterns tankar och drömmar...


Layout av Mysmumlan



Layout av Mysmumlan

När jag ser Skberg74s layout känner jag såväl drömmen om en resa samtidigt som jag har den där känslan av att det också är skönt att vara hemma. Dessutom får jag känslan av att tiden är med... I alla fall, Skberg74 använde såväl moln som dekoration och som motiv för sitt foto för att scrappa om en dag under en (flyg)resa till Paris. En dag när de tog det lugnt i en park och drömde sig bort bland molnen.


Fortsätter att digitalscrappa bilder från vår Paris resa 2002, sista dagen fick vi en stund över och la oss på gräsmattan vid Louvren och vilade, jag drömde mig bort bland molnen och fotograferade till sist Paris moln.

Material från Wish you were here - Blogtrain

Digital layout av Skberg74

Från en park till en annan... Mahlin78 har varit i Ölands parker och fotat en solig dag. Vanligen är himlen molnfri då, men hon har lyckats fånga några moln på ett av sina foton. Självklart använder hon då ett mönstrat molnpapper för sin layout.


Det underbara molnpappret kändes så självklart ihop med dessa bilder. Tagna en dag utan just ett moln på himlen.
Layout av Mahlin78



Layout av Mahlin78

Från parkerna går vi vidare till hela landskap...

Stämplar i form av moln
Milo har använt molnstämplar för att bygga upp ett härligt landskap på sitt kort.


Vi köpte det här utedasset för någon månad sen, och jag såg framför mig hur det står ute i skogen en solig dag med en älg bredvid.

Och vad passar inte alldeles utmärkt då, om inte lite fluffiga moln i bakgrunden. Motiven är målade med distresser, och på molnen har jag använt lite frosted lace-stickles. Detaljer är lackade med glaze och krackelering.

Kort av Milo



Kort av Milo

Mallar, stenciler eller masker i form av moln
om du inte har färdiga moln är det, som jag skrev ovan, relativt enkelt att själv göra en molnform. Rita upp en molnform på lämpligt papper. Klipp eller skär ut en mall, en stencil eller mask för att använda om och om igen.

Det är exakt det som Dolores har gjort. Hon använder en molnformad mask för att bygga upp ett molnlandskap med hjälp av distresser och ink blending tool.


Redan när vi fick temat "Moln" fick jag en bild i huvudet av en sommaräng med blå himmel och vita ulliga små moln gjorda av bomull eller fusksnö. Jag plockade fram mina distressdynor och ink blending tool och satte igång med att bara leka lite på ett vitt papper. Ganska snart insåg jag dock att den fina sommarängen med ulliga, gulliga små moln hade förvandlats till ett helt annat landskap, det var inte somrigt och glatt som jag tänkt mig utan snarare melankoliskt och med en asiatisk känsla. Inte var molnet gjort av bomull eller fusksnö heller... Hur som helst så gillade jag det så jag förstärkte den asiatiska känslan med en kinesisk text och en gren med körsbärsblom. Det blir inte alltid som man tänkt sig! Smile
Kort av Dolores

Även jag (maxell) klippte mig en molnmask. Denna använde jag tillsammans med chalks och färgpennor för att bygga upp ett landskap med luddiga moln på himlen. Jag lyckades även använda samma mask för bergen och dalarna.


Ett kort inför det stundande sommarlovet till någon som gillar att sparka boll. Inuti kortet lägger vi en handpeng till ett fotbollsläger.

Jag började med att rita en pojk och en boll. Efter det klippte jag ut en molnform i vanligt papper. Denna lade jag på motivet tillsammans med andra papperslappar som maskade bort pojken och bollen - med chalksdynor drog jag över kanten på molnformen och skapade såväl moln som berg och dalar. Några drag med en penna och sedan vart det klart.

Kort av maxell

Andra sätt att använda mallar, masker och stenciler på inkluderar självklart det - nu för tiden - populära spraymålandet eller "färgskvättandet". Lägg ut masken och lek loss med färg. Låt färgen torka. Ta bort masken och din molnform framträder.

Handritade moln
Vi kan också rita molnformen och använda som den är.

Här har jag själv (maxell) och grabben skapat ett kort med bilar, tåg och flyg som åker omkring i ett landskap. På vägen ritade vi dit några moln för att balansera helheten.


Ett gratulationskort till en kille som fyllde år i april. Min egen grabb har valt bilderna och tillsammans byggde vi upp ett landskap - självklart med moln på himlen och en polisbil i sikte. :)

Om mottagaren varit äldre hade såklart polisbilen, båda tågen och flygplanet placerats på 3D-kuddar.

Kort av maxell

Sarateres ritade sina egna moln som hon sedan klippte ut och använde som härliga färgklickar på sitt kort. Ett kort med ett budskap som känns helt rätt för att avrunda vår resa bland molnen.


Jag har använt ett mönstrat papper som stomme, några rubons som dekoration. De små molnen har jag ritat med röd penna och klippt ut, sedan har jag satt fast dom med distanskuddar.
Kort av sarateres

Sist önskar vi trevlig långhelg för den har tagit ledigt imorgon och trevlig helg till övriga. :)

1 kommentarer:

bollebygdsbo sa...

Många härliga alster med moln.
Jag befinner mig just nu i ett litet ovädersmoln - någon slags förkylning.
Har ändå, eller kanske på grund av detta, kommit igång lite mer med scrappandet. ;)
Inget ont utan att det har något gott med sig. ;)