av Birgitta/Bi

Idag den 13e mars 1894 ägde den första (officiella) stripteaseshowen rum på varietén Divan Fayonau i Paris. Jag är övertygad om att ett och annat ögonbryn höjdes inför denna upplevelse liksom det säkert också höjdes minst ett varningens finger. Jag är också övertygad om att det bjöds på en mängd spets, tyll, hyskar och hakar. Dessutom var det nog många som berördes av det som deras ögon fick se...

Vi är inte sämre vi och 116 år senare uppmärksammar vi det hela genom att presentera våra inspirationsalster till den pågående tävlingen Pinuppor - spets, hyskor och hakar (direktlänk). Känsliga tittare varnas... :)

Du glömmer väl inte att skicka in ditt bidrag och därmed få möjligheten att vinna de läckra vintagebilderna som fotograf Betil Lindgren sponsrat med samt möjligheten till att vara gästinspiratör här i Skrotbokens blogg.

All tävlingsinformation finner du i länken nedan eller via rutan med pågående utmaningar i högermarginalen.

Vi inleder lite mjukt med en underbar skylt som Jajisses presenterar.


När jag fick se de söta bilderna till den här dagens tema, så ploppade det upp direkt att jag skulle försöka mig på en "Stör ej" skylt.

Något för den som tänker störa, att titta på, så kanske de glömmer bort att störa.

För att få lite roliga grejer att sätta på skylten har jag letat runt i alla små lådor och sysaker som jag har, och några små fynd hittade jag faktiskt.
Upphängningen till skylten tex, de stora svarta "hak&hyskorna" är från ett sådant lådfynd

"Stör ej skylt" av Jajisses

Vi "hänger kvar" bland de upphängbara alstren och ser vad maxell har att bjuda på.


En tavla att sätta i badrummet, på dörren till badrummet eller i något annat rum. Ordet "bad" får här tolkas fritt.

Jag tonade ner färgerna på fotot innan utskrift för att bättre matcha det valda ljusa temat. Kanterna är slipade och sedan knycklade jag ihop fotot, vecklade ut och körde över med några olika distressfärger i ljust bruna nyanser.

De svarta hyskorna och hakarna är lastgamla och det tog emot att sprätta loss dem från originalförpackningen för att sätta dem här istället... men nu sitter de där tillsammans med sitt självklara tillbehör - spets. :)

Tavla av maxell



Flerdimensionella närbilder
Tavla av maxell

En läcker tavla som inte bör vara svårplacerad. Jag är galet förtjust i den lilla galgen.
Nu kommer vi till ett alster som är gjort av en ännu inte presenterad gästinspiratör - jag lovar presentation kommer inom de närmaste dagarna. Här får vi möta en del roliga tekniker. Se och njut.


En strippad och urdiskad burk som drybrushats med alcoinket "Copper".

Drybrushing är en teknik då man använder en nerklippt mjukpensel med väldigt lite pigment av färg kvar på. Bra om man vill få fram detaljer på ett objekt. Man kan även dutta med den för att få fram oregelbundna mönster med inks. Sedan har jag målat insidan med crackel paint 2 varv. Spetsen är färgad med distress ink och sedan på tejpad.

Bilden fick gå ett varv i Photoshop och fick ett filter på sig innan det skrevs ut på mönsterpapper och monterades i burken. Sedan lite bling ala moi.

Altrad burk av Oldboy



Detaljrika närbilder
Tänkvärd burk av Oldboy

Visst är det läckert. Man kan verkligen göra konst av precis allting! Innan vi får möta Lillylva som inte heller blivit presenterad ännu så låter vi Miss E och Pysseltjejen ta oss över till kortens värld.


Bilden som skulle vara använd på detta kortet har jag "gömt" lite i bakgrunden, för jag har skrynklat ihop det, och kladdat på massor med distress ink, så att den fint skulle passa in i bakgrunden. För att göra kortet mer åt det kvinnliga hållet har jag använt mig av mycket rosa och även lite guld.

Kort av Miss E

En effektiv korsettsnörning på Miss E:s kort. På tal om korsetter så har de kvinnliga formerna genom åren fått utså en hel del prövningar i form av korsetter och andra obekväma underkläder och visst finns de fortfarande kvar men som väl är finns det trots allt klart mycket fler bekväma varianter idag - kläder som faktiskt tillåter former vare sig de är små eller stora.


Gillade denna bild så valet blev enkelt. Jag är själv rund, så texten kom spontant och kände även att det passade att skriva former i stället för kurvor, då vi är olikt skapade.

Kort av Pysseltjejen

Ett härligt "gilla dig själv" kort.
Nu har turen kommit till Lillylva som bjuder på en canvas och fler kul tekniker.


Bilden är en transfer från OH-papper och bläckstråleskrivare, via Liquitex till en bit bomullstyg. Jag klädde sedan en minicanvas (10x10 cm) med tyget. Var noga med att måtta så att motivet hamnar rätt.

Efter detta sprayade jag försiktigt, med minimistern, lite fired brick längs ena kanten. Ett BH-band som hamnat på villovägar fick pryda ramens utsida - fästes lämpligen med häftpistol. Sedan sydde jag korsstygn över bikinin (Detta görs helst innan man spänt upp tyget på ramen, men jag är inte känd för att göra saker i rätt ordning..) och limmade bling över nederdelen.

Lite spets, ett gäng hyskor och hakor längs kanten, några mullberryrosor med lite glitterlim och så texten - även den gjord med transferteknik.

Canvas av Lillylva



Läckra detljbilder
Canvas av Lillylva

Läckert. Själv är jag klart intresserad av att få lära mig mer om transfertekniken. Hoppas på en uppföljning. =)
Sist ut en layout av undertecknad.


Jag valde att göra en layout. Med det färgstarka mönsterpappret tyckte jag inte att det behövdes mycket mer än dekorationer utöver själva fotot.

Som dekoration har naturligtvis använts en del underklädesrelaterade material och detaljer.

Som fotomatta använde jag mig av en svart nylonstrumpa. Ett gammalt strumpeband ur lådorna fästes i strumpan. Den lilla svarta blomman har suttit på en BH och så har också bågen till vänster; som är en urplockad BH-bygel, gjort. Denna har inkats och sedan blingats med lite glitterstenar för att försöka få fram en känsla av vattenstänk samtidigt som formen av bygeln och strumpan tillsammans blidar en hjärtform. =)

Layout av Bi



Blingade närbilder
Layout av Bi

Det var allt av inspirationsalster vi hade att presentera idag. Hoppas nu att du känner stor lust att skapa och att du vill vara med i vår tävling. Fortfarande gäller att alla bidrag skall vara oss till handa senast söndagen den 21 mars kl. 23.59.

De använda pinupbilderna är sponsrade av fotograf Bertil Lindgren och modellen heter Anna-Lee van Vixen.

Länkar
Anna-Lee van Vixen
Fotograf Bertil Lindgren Carls Autosalvage


Skrotbokens länkar
Pinuppor - TÄVLINGEN av Bi
Filmtajm - Inspireras av filmens underbara värld av maxell

0 kommentarer: