Ebba firas med...

on 6 mars 2010

av maxell

Idag har Ebba namnsdag och vi firar genom att använda punk- och grungeinspirerade typsnitt samt minst en säkerhetsnål på våra alster.

Självklart kommer inspiration till detta inlägg från ett av de första svenska punkbanden - Ebba Grön. Har du någonsin tittat på en klassisk affisch för en punkspelning, ett klassiskt skivomslag för en punkplatta, behövt bokstäver till ett anonymt hotbrev eller bara tänkt tanken att blanda "smutsiga" typsnitt och bilder i ett virrvar? Då bjuder det här inlägget på inspiration.

Vi inleder med mitt (maxells) kort som har tydliga punkinfluenser på fler än ett sätt.


Jag har alltid varit svag för att blanda typsnitt eller använda färdiga typsnitt där tecknen blandas. Det kommer sig troligen av att jag alltid har gillat såväl punk som rock. De så kallade ransomtypsnitten, smutsigheten och ordningen i kaoset med bilder och texter är klassiska inslag i attributen som hör till dessa musikstilar.

Det här kortet är ett av de första korten som jag någonsin gjort. Det användes som inspiration till övriga alster i detta inlägg. Varifrån min inspiration kommer behöver väl inte sägas? Det är rivet, skitigt, metall, punkigt och ett budskap. Jag får erkänna att jag fortfarande har det här kortet uppsatt i vårt hem. För ja, jag gillar det - mycket. :)

Kort av maxell

De Brittiska färgerna är också vad Carola förknippar med punk, men här har hon valt en annan färgsättning för sitt punkiga kort till en tuff brud.


Punk får mig att tänka på rutigt, England, knappar, band, säkerhetsnålar etc. Och självklart färgerna blått, vitt och rött.

Men eftersom jag ville göra ett mer modernt stuk på punken, passande en ung tjej av idag fick det bli rosa och svart istället. Jag hade inget passande papper så jag ritade ett eget på datorn och skrev ut det på vanligt skrivarpapper. Bokstäverna skrev jag för hand och rub-on's kommer från Hambly.

Kort av Carola

En liknande färgsättning valde även Jajisses när hon släppte loss kring ordet Punk.


När jag tänker på Punk, är det för mig att våga vara annorlunda, orädd, cool.

Jag gick igång på ordet punk och släppte loss ordentligt när jag skapade det här kortet. Och försökte vara just orädd och bara släppa loss. Det var riktigt kul.

Kort av Jajisses

Jajisses talar att vara orädd, att våga och att vara cool. Det är viktiga ingredienser i Bis punkiga layout.


Punk får mig att tänka på spikfrisyrer, kejdor, nitar och säkerhetsnålar. Det är också det jag har valt att använda till min layout.

Spikfrisyren var lite klurig förstås. Den enda i vår närhet som har en sådan är den igeloktt som brukar gästa oss var dag under sommaren. Den har bjudit oss på ett par fototillfällen så det fick helt enkelt bli ett foto från den gång grannens katt utmanade ödet.

Layout av Bi

Avslutningvis bjuder Metal_Minish på en punkinspirerad layout där texten - skrivmaskinstexten i remsor - tar plats.


Den här layouten började med att jag blev helt tagen av en låt av Télépopmusik och kände att jag måste scrappa den... Kom att tänka på ett passande sorgligt foto av Konami, där en daggdroppe hamnat på hans kind likt en tår...

Massa små lappar med låttexten i skrivmaskinstext tog över det mesta av layouten. Det är kartong som jag bränt på med tändare i vissa kanter och maskeringstejp. Spets för lite mjukhet... Scrappad i formatet 8x8".

Layout av Metal_Minish

Vi hoppas att du vågar släppa loss nu och våga utmana såväl dig själv som eventuella rådande normer. Om du gör det - eller kanske redan har gjort det - får du gärna lämna en kommentar till detta inlägg. För... punk's not dead! Det är ett som är säkert!

Nedan kan den intresserade läsa vidare om Ebba Grön och deras korta men intensiva period som musiker tillsammans.

Ebba Grön
Ebba Grön är ett klassiskt svenskt punkband. Bandet bildades av tre grabbar under en fest i en replokal i Rågsved. Året var 1977. Grabbarna ifråga hette Joakim Thåström, Gunnar Ljungstedt och Lennart Eriksson - mera kända som Pimme, Gurra och Fjodor.

Från början hette bandet The Haters, men redan efter tre dagar byttes namnet till Ebba Grön. Ett namn som har sitt ursprung i en poliskod. Polisen använde koden Ebba Grön i samband med operationen Leo där det handlade om att gripa den tyske terroristen Norbert Kröcher som planerade att kidnappa dåvarande invandrarministern Anna-Greta Leijon.

Ebba Gröns första egna skiva var singeln Antirock som släpptes den 21a april 1978. Antirock, som innehåll låtarna "Profit" och "Ung och sänkt", trycktes i 500 exemplar. Bandmedlemmarna köpte själva upp samtliga 500 skivor och sålde eller gav bort dem till kompisar och andra.

Efter ytterligare några singlar släppte bandet 1979 sitt första fullängdsalbum "We're Only in It for the Drugs". Det albumet slog stort och har hyllats genom åren som en av de bästa svenska plattorna någonsin. Dock tog det till nästa skiva "Kärlek & uppror", som kom 1981, innan bandet slog igenom runt om i landet. Med den skivan försvann stora delar av Ebba Gröns undergroundstämpel och i samma veva rekryterade bandet en ny medlem - Sveriges första punkare, Stry Terrarie (född Anders Sjöholm).

Ebba Grön var musikaliskt influerade av proggen och de turnerade bland annat tillsammans med Dag Vag och Eldkvarn. En av Ebba Gröns mest kända låtar "Staten och kapitalet" är en cover på det klassika proggbandets Blå Tågets låt "Den ena handen vet vad den andra gör".

Ebba Grön spelade tillsammans i fem år innan de splittrades. Den 21a februari 1983 fick TT ett pressmeddelande med rubriken "Ebba Grön slutar".
"Efter fem års spelande lägger vi av. Beslutet är taget med största enighet och i största samförstånd. Alla planerade produktioner och turnéer inställs. Beslutet gäller med omedelbar verkan. All ryktesspridning i frågan är osann. Ebba Grön vill ge ett speciellt tack till Mona Tumba, Zarah Leander, Efel Records, Gud, Krigsmakten och Systemet för all inspiration. Ebba Grön tackar också den publik som svettats med oss genom åren. Kampen går vidare: 1, 2, 3, 4, SLUT!! //Gurra, Fjodor, Tåström, Stry och Mistlur."
Vad som hände efter det är väl väl känt?

0 kommentarer: