When you wish upon a star...

on 24 februari 2010

av Birgitta/Bi

Vi fortsätter på den inslagna musikaliska vägen. Den 24 februari 1940 sjunger Frances Langford in When You Wish Upon A Star för Decca i Los Angeles.

Sången som skrevs av Ned Washington och Leigh Harline 1940 framfördes första gången i Disneyfilmen Pinocchio av Cliff Edwards (Benjamin Syrsas röst), och den vann en Oscar för bästa sång det året.

I sin svenska översättning kallas sången, Ser du stjärnan i det blå. Denna sång sjöngs sedemera in av Bengt Feldreich i samband med Kalle Ankas julafton.
Samma dag fast 1978 – har Steven Spielbergs Närkontakt av tredje graden svensk premiär. Vad känns då mer naturligt en dag som denna annat än att skapa på just tema stjärnor omgivna som vi är av snöstjärnor, OS-idrottsstjärnor med mera.

Vi skapar idag om de stjärnor; små som stora som lyser upp vår vardag.

Stjärnstatus
Stjärnstatus kan man få av flera anledningar. Våra idrottsstjärnor tack vare sina idrottsliga prestationer, Hellens barn av andra själ...


Här i Taiwan är det väldigt exotiskt med blonda barn vilket gör att många av dom väldigt tidigt börjar att jobba som fotomodeller. Så även mina barn.

Det här fotot är från en dag i Kenting, södra Taiwan, när min dotter skulle fotas inför sommarsäsongen. Bakom fotot har jag en journaling lapp med några av händelserna från den resan. Fotot tog jag då min dotter hade paus och vi på håll kunde då se hur de förberedde inför nästa bild. Det är ett helt galet pådrag med massor med folk som är inblandade och alla barnen behandlas nästan som stjärnor så fort dom kommer till settet. Så ni kan tänka er att det var ett självklart val för mig att använda dom här bilderna till temat stjärna. Hon är ju en stjärna min lilla dotter, på flera sätt än ett!

Layout av Hellen



Det är de små, små detaljerna som gör det...

Att vara blond kan alltså skänka stjärnstatus via kameralinsen. Duktiga och tålmodiga barn i en tuff värld. Även nästa lilla blondin har nått sin stjärnstatus genom att vara riktigt duktig.


"En stjärna hos tandläkaren"
Layouten handlar om hur duktig hon var vid sitt första besök hos tandläkaren som till och med hade henne till att prova den nya tandborsten.

Jag använde en stämpel från Handstämplat Etc och stämplade på bakgrundspappret (som är från MajaDesign) samt på ett vitt papper som jag klippte ut och använde Glossy Accents på.

Ramen har jag klippt från ett diecut-papper från Crate Paper och "korsordet" är från en baksida av ett Sassafras Lass-papper och båda är chalkade.

Stjärnan i rubriken är grungeboard som jag målat med akrylfärg och chalkat. "Frimärket" med haren är från MayaRoad och den tyckte jag passade så bra ihop med bilden på O och hennes lilla Långöra framför tandläkarens STORA Långöra.

Layout av Malin

Vilken härlig dokumentation från tandläkarmottagningen! Inte var jag så smart att jag kom ihåg att ta med mig någon kamera när jag var där med min stjärna inte.
Vidare bland de små stjärnorna.


Här är min lilla tjej då vi tog lite julkort i trädgården innan jul! Vi använde oss av en stjärna mamma hade hängt i fönstret! Tyckte det passade perfekt till både julkort och till denna utmaning!
Jag har klippt ut titeln och stjärnorna med min Cricut machine!

Layout av Martina

Tänk att kunna posera i klänning inför julkortsfotograferingen. Det går allt åt att vara på andra sidan klotet för den bedriften. =)Nu lämnar vi solen och värmen och tar oss tillbaka till snön igen. Till Skbergs lilla snöstjärna.


När jag satt och smakade på ordet stjärna så återkom jag hela tiden till snöstjärnor och fick idéen att scrappa en digital layout om min alldeles egna "snöstjärna" för sen den första gången vi la dottern i snön när hon var 3 månader har hon älskat snö, hon längtar till snön på sommaren och en vacker dag ska jag tatuera in hennes namn omringat av snöstjärnor på smalbenet.

Credits till Mel Hains som designat kitet "Living life and loving it" som jag använt mig av här.

Digital layout av Skberg74

Nu lämnar vi de små stjärnorna och riktar blicken mot en riktigt stor stjärna. Maxell presenterar en superstjärna som dessutom råkar vara en av min stjärna Sams största favoriter just nu.


Stjärnor ja, de kan komma i olika former eller skepnader. Inom Skrotboken spånade vi fritt kring stjärnor. Det jag till slut fastnade för var detta foto på en som sminkar sig med en stjärna och jag gjorde en "smutsig" tolkning.

Titeln fick jag hjälp med av min så kallade pic. Han har stenkoll och ja, han har nyligen djupanalyserat alla låtarna. "Do you, do you, Do you love me..." är den som mest förknippas med mannen på bilden och jag kan inte annat än hålla med.

Det ironiska är att dagen då detta publiceras är samma datum (24e februari 2002) som originaluppsättningen med Ace F på gitarr uppträdde på scen (i samband med avslutningen av OS i Salt Lake City)... Han hade i och för sig officiellt lämnat bandet redan i mars 1983, men... ja, va kan man säga om detta sammanträffande? Undermedveten satir från mig kanske? ;) Å japps, jag har redan fått skäll av min pic för denna layout... hehe

Layout av maxell



Stjärnspäckade närbilder...
Layout av maxell

Efter alla dessa stjärnor små som stora vänder jag blicken till inledningen och slutar som vi började med "When you wish upon a star"...


Jag har valt att göra ett kort som kan ges vi en uppsjö av tillfällen.

En uppmaning att se på stjärnan i det blå och önska det ditt hjärta är fyllt av, misslyckas det och önskan inte slår in så finns det bifogat ett presentkort där givaren lovar att uppfylla en önskan. (Förhoppnignsvis blir det en realistisk önskan som framförs) =)

Själva presentkortet har efter fotograferingen laminerats för att lättare fästas på kortet med en glue dot. Infälld bild visar baksidan av presentkortet.

Kort av Birgitta/Bi

Stjärnor är populära att använda både som dekoration, form och mönster och vi har använt oss av många stjärnor här på Skrotboken. Nedan finner du några länkar till fler alster.

Skrotbokens länkar
- Barnen skapar med jultema 2009 Stjärnor ingår i barnens julpyssel 2009
- Rock on! Kring rockstjärnor...
- En kväll för glitter och glamour... Kring schlager och schlagerstjärnor...
- Vi skissar och skapar - information Skiss #5, #10 och #12 innehåller stjärnor
- I rymden kan ingen hör dig... Stjärnspäckade rymdtolkningar
- Trettondedag Jul Innehåller flera stjärnprydda alster
- Harry Potter - en magisk historia Alster med stjärnor och i murriga färger

0 kommentarer: