Vintersport och fem cirklar

on 27 februari 2010

av maxell

Ingen har väl missat att vi är mitt inne i såväl sportlov, slutspurten av de olympiska spelen i Vancouver 2010 som den sista uppladdningen inför vasaloppet? Idag skapar vi med minst fem cirklar och alla alster har någon anknytning till vintersport.

Det här inlägget har flera utgångspunkter för sin inspiration. Det började med att den 19e februari 1989 invigdes världens största sfäriska byggnad, Globen. Cirkelformen kom till oss. Sedan insåg vi att det dels var sportlov, vasalopp och olympiska spel i samma veva. Därför bestämde vi oss helt sonika för att skapa med minst fem cirklar och om vintersport.

Sportlovet
Längst söderut är sportlovet redan över. Runt Stockholmstrakten inleds det på måndag vecka 9. Norrland väntar ytterligare en vecka och inleder sportlovet på måndag vecka 10. Det hörs redan på namnet att detta lov är för sporter - vintersporter. Med den snömängd vi har i landet detta år är sportlovet troligen ett perfekt tillfälle för många barn och vuxna att sporta eller ja, leka i snön. :)

Skberg7 visar inspiration för dokumentation av sportlovet med en layout om dottern som tränar skridskoåkning.


Här har jag använt mig av Scrappywiess digital-kit "It´s a mans thing" när jag scrappat min dotters träning på skridskorna. Det går fort framåt nu och snart åker hon utan problem.
Digital layout av Skberg74

De olympiska spelen
Det kan inte ha undgått någon att de olympiska spelen är i full gång. Denna gång hålls spelen i Vancover, Canada. Det kan tyckas långt dit, men mediebevakningen gör att det känns som om vi sitter på första parkett. :) Långt eller inte, Samara har nära anknytning till de olympiska spelen. Hennes morfars bror har tagit OS guld och här har hon skapat en layout om denna bedrift.


Jag är omåttligt stolt över morfars bror Elis, som tog OS guld 1936. För mig var det självklart att min egen son skulle heta Elis efter honom.

Jag vet tyvärr inte vad papperet heter. Dekorationerna är från QuicKutz - medaljen är från deras Miltary set, cirklarna är "cookie cutter circles" och alfabetet är Studio classic. Pergamentrullen är en stämpel.

Layout av Samara

Vasaloppet
Om drygt en vecka, nästa söndag, är det dags för en av världens längsta längdåkningstävlingar, Vasaloppet. En sträcka på 90 kilometer mellan Sälen och Mora i Dalarna ska avverkas. Riktig så långt åkte inte min (maxells) son även om han tog mer än ett varv i vasaloppsspåret...


En årlig tradition är att spänna fast skidorna och åka lilla vasaloppet. Något år har ni fått diplom och ifjol 2009 slogs det på stort med medaljutdelning av en "kranskulla".

Fotona är inte placerade i kronlogisk ordning även om det kan se så ut. Han åkte nämligen flera varv och det vart "mål, mål, mål, mera mål"... :)

Mina cirklar är de enda hela cirklar (förutom medaljen och pricken över å) som finns på denna layout. Exakt fem hela cirklar i ett mönsterpapper.

Layout av maxell



Glidarnärbilder :)
Layout av maxell

Här i våra trakter har det kommit än mer snö nu i helgen och så vitt jag förstår är det snö över i stort sett hela landet. Det är alltså en bra vinter. :) Passa på att utöva vintersporter, fota och skapa om vad just du gjorde vintern 2010.

Cirklarna då? De är vanligt förekommande i vårt skapande. Det syns inte minst i nedanstående lista över några av alla de cirkelprydda alster som Skrotboken redan publicerat.

Länkar
Hemsida för OS 2010 i Vancouver
Vasaloppets hemsida


Skrotbokens länkar

0 kommentarer: