Vi rutar in...

on 23 februari 2010

av maxell

I detta inlägg fortsätter vi musikaltemat från tidigare inlägg genom att inspireras av en annan välkänd musikal - Chess. Vi använder oss helt enkelt av rutmönster i vårt skapande.

Idag, den 23e februari, för åtta år sedan (2002) hade musikalen Chess sverigepremiär på Cirkus i Stockholm. Chess är en svensk/brittisk musikal från 1986 med musik av Benny Andersson och Björn Ulvaeus samt text av Tim Rice. Uppsättning på Cirkus var inte den första i Sverige. Den första spelades på engelska 1994 på Eriksberg i Göteborg. Cirkusuppsättningen, som även kallas Chess på svenska, spelades i 325 föreställningar och sågs av 495 940 personer fram till den sista föreställningen den 15 juni 2003.

Chess på svenska regisserades av Lars Rudolfsson, som även gjorde den svenska översättningen, och i rollerna syndes bland annat Tommy Körberg, Helen Sjöholm, Anders Ekborg, Per Myrberg, Rolf Skoglund och Josefin Nilsson.

Ett rutmönster...
... kan associeras till flera olika saker.

Först visar Sofia en digital layout som tar upp dotterns humörsvängningar som pågick under en period. Alla förstår nog hur det lär ha rutat in deras tillvaro...


När jag skulle skapa med rutor hade jag massor med idéer men när jag hittade bakgrundspappret jag sedan använde så ändrade jag riktning helt. Det härliga pappret hade rutmönstret redan så layouten fick handla om dotterns humör sommaren 2009 som var sommaren innan hon fyllde sex år.

Credits till Albina som gjort det digitala kit jag använt (private party for kids)
Digital layout av Skberg74

Själv associerade jag (maxell) till en inrutad tillvaro med rutiner, det vill säga saker som upprepas. I vårt fall handlar det om något positivt som skänkt oss många skratt och mycket glädje.


Jag gav mig själv en utmaning genom att jag bestämde mig för att använda endast rutmönstrade papper för denna layout. Det gick... nästan. Ett mönstrat papper med text slank med, men resten har rutor på sig. Några andra rutmönstrade detaljer fick också plats - ett ginghamrutigt band, en bit av ett så kallat sinmaiband, rutor på en bit garn och en rutmönstrad chipboardknapp.

Layouten handlar om hur vi periodvis rutar in livet under sommaren genom att göra regelbundna besök i lekparken. Det är sol, skratt och sommarglädje!

Layout av maxell



Rutiga närbilder...
Layout av maxell

Ibland rutar vi in vår tillvaro så till den grad att vi blir helt (schack) matt. Det är utgångspunkten för mitt (maxells) avslutande kort.


Äntligen börjar det bli ljusare om dagarna, men än är det en bra bit kvar av vintern - åtminstone i mina trakter. Högaktuellt är det snökaos och den kyla som lamslår hela landet. Mitt i allt detta kom jag att tänka på ett kort som jag gjort.

Jag vet flera som blir helt matta av tanken på alla snö och kyla och det här kortet skickas med glimten i ögat till någon som behöver uppmuntran. Å även om det ter sig som om allt är svart eller vitt så är det verkligen inte så... :)

Kort av maxell

Rutig utmaning
Om ungefär en månad är det dags för ett helt annat rutmönster - det som är på våfflorna. Inför årets våffeldag utmanar vi alla att skapa något där minst ett rutmönster ingår. Lämna in ditt alster senast den 20e mars genom att kommentera detta inlägg med en direktlänk till ditt alster.

Om Chess
Inspirationen till Chess kommer från de våldsamma schackmästerskapen som gick av stapeln 1972 mellan Bobby Fischer från Amerikas Förenta Stater och Boris Spasskij från Sovjetunionen. Det var motsättningarna mellan öst och väst i kombination med allt bråk i kulisserna som gjorde att mästerskapet blev förstasidesstoff. Fischer hade ett vilt uppträdande samtidigt som han visade på dittills oöverträffad skicklighet i att spela schack.

Rice hade i början av 1980-talet skrivit en synopsis, som handlade om en sovjetisk schackmästare, som hoppade av till väst direkt efter sin seger över en amerikansk spelare. Det var dock en kärlekshistoria som skulle vara den viktigaste ingrediensen. Han visade manuset för Benny Andersson och Björn Ulveaus och de bestämde att tillsammans skriva klart musikalen.

Det första steget var dock att släppa en skiva. I september 1984 kom ett album som gjorde succé i många av världens länder och singlar som "I know him so well" och "One night in Bangkok" blev hits i många länder.

I maj 1986 hade den ursprungliga uppsättningen världspremiär i London. Chess har sedan spelats i bland annat New York innan den kom till Sverige och på svenska.

Länkar
Chess - the musical


Skrotbokens länkar
- Som ett brev på posten... - Layout av Martina med en rutig bingobricka
- Mamma (Mia)! - Layout av Jajisses med rutigt mönstrat papper och layout av maxell med rutmönster av mönstrade papper
- Grönt är skönt! - Layout av Jajisses med rutigt mönstrat bakgrundpapper som bas och kort av EvaJ med harlekinrutigt papper

0 kommentarer: