av maxell

Idag den 26e februari för 19 år sedan (1991) introducerades den första och en mycket välkänd webbläsare, Netscape. I detta inlägg skapar vi alster där vi endera använder en "www-adress" eller en "http://-adress".

Har du hittat till detta inlägg har du troligen använt dig av en webläsare. En webbläsare (engelska: web browser) är en mjukvara för att hämta, tolka och återge dokument som kodade i HTML eller XHTML och som lagts upp på webbservrar på Internet.

Den första webbläsaren
Den första webbläsaren, Netscape, utvecklades av Sir Timothy "Tim" John Berners–Lee vid Cernlaboratoriet under 1990 efter att han skrivit den första webservern. Netscape introducerades den 26e februari 1991 och är den första webbläsare som gemene man kom i kontakt med. 1992 utvecklades en annan webbläsaren, Mosaic, vid University of Illinois, men Netscape dominerade fram till 1999 då Microsofts Internet Explorer lyckades vinna det första så kallade "webbläsarkriget" (engelska: browser wars). Sedan början av 2000-talet pågår ett nytt webbläsarkrig. Denna gång är det Internet Explorer som utmanas av Mozilla Firefox. Samtidigt finns det idag flera hundra webläsare och de flesta är gratis. De fem största är Internet Explorer, Mozilla Firefox, Safari, Opera och Google Chrome.

Personliga historia reflektioner
Jag började själv mina surfbana i början av 1990-talet med att surfa med hjälp av såväl Netscape som Mosaic. På den tiden fanns det inte många sidor att besöka och det blev många besök vid Cernlaboriatoriet. Under årens lopp har jag provat flera andra webläsare - såväl grafiska som helt textbaserade (till exempel lynx). Numera använder jag i stort sett uteslutande Mozilla Firefox eftersom den passar mig bäst och ärligt talat krånglar minst. ;) Tänk va otroligt mycket information det finns publicerat på Internet idag. Detta globala nätverk underlättar informationsspridning och i vissa fall kommunkation, möjliggör opinionsbildning samt skapar kontakter i stort sett oberoende av geografiska avstånd. Här finns det såklart flera hinder som visat sig genom årens lopp, men det lämnar jag åt den intresserade att själv söka information om.

Det händer att jag ibland undrar hur sjutton jag klarade mig innan jag började surfa på Internet, men... ja det gick då med. Men det var helt klart besvärligare eller tog i alla fall längre tid att samarbeta med aktörer på andra platser. Det var inte lika enkelt som idag att kommunicera och dela dokument, filer samt information i såväl realtid som att arbeta sekventiellt vid olika tidpunkter på dygnet. Numera söker vi efter och sprider viktig information - kanske vårt eget arbete - med hjälp av en webbläsare.

Internet och webbläsare i allmänhet
I Sverige har det genom åren skett stora satsningar på att dels göra Internet tillgängligt för alla medborgare och dels lära befolkningen att hantera såväl datorer som att sköta viss kommunikation med organisationer och företag med hjälp av till exempel en webläsare. Dock ska vi inte glömma att alla svenskar har ännu inte tillgång till Internet och därför måste vi också behålla andra kanaler för informationsspridning och kommunikation.

Utöver de mer nyttorelaterade delarna har vi också en betydande aspekt i och med så kallade sociala medier. Där knyts och underhålls kontakter med såväl gamla bekanta som nya bekantskaper. Vi underhåller också oss själva genom att till exempel förkovra oss i något ämne när vi hämtar och tar till oss information eller så ägnar vi oss åt ren förströelse genom att spela så kallade onlinespel. Vi lyssnar på musik, handlar saker, läser nyheter och ser på filmklipp. Vi har tillgång till enorma mängder information och kan själva sprida den vidare till andra. Tänk vilken fantastisk sak detta globala nätverk är och vilken potential tillgången till en webbläsare innebär... Helt klart värt att fånga upp i vårt skapande.

Vi skapar med inspiration från Internet
Ibland känns det som om slumpen avgör var ens webbläsare riktar in sig. Skberg74 har skapat om ett sådant tillfälle som fick en stor betydelse i hennes och framförallt hennes dotters liv.


I maj förra året fick dottern se en annons i en tidning hon köpt om webbplatsen www.littlestpetshop.se det blev början till ett samlande, lekande och spelande som vi aldrig kunnat ana när vi första gången loggade in på sidan.
Layout av Skberg74

Barnen ja. Ska man försöka hindra dem från att surfa fritt eller... ska man låta dem vara med? Jag (maxell) har skapat om hur min son fick en favorit bland alla dessa låtar och musikvideos som faktiskt finns där ute. :)


En kväll satt han med mig och surfade runt på youtube. Den kvällen var första gången han såg Judas Priests hederliga video "Breaking the law" från 1980. Sedan dess är den videon hans favorit och han ser den gärna om och om och om igen.

Japps, vi har talat om de verkligen rånar banken eller inte i videon. Egentligen gör de inte det eftersom de har inga vapen utan instrument som spelar hög musik. Dessutom stjäl de sin egen guldskiva...

Min tanke med layouten är att fånga "British Steel" och därför ligger allt på en smutsig plåt som är fastskruvad. Övriga detaljer hänger ihop med saker som förekommer i videon.

Layout av maxell



Närbilder som bryter lagen ;)
Layout av maxell

Att titta och lyssna på musik är verkligen förströelse. Att spela spel är också det. Samara har scrappat kring ett spel som hon, för tillfället, gillar.


Mitt favoritspel just nu är FarmVille, jag tillbringar alldeles för mycket tid med att plantera, skörda, samla ägg, svanfjädrar, gosa med ankor , köpa statyer osv.

Det är så kul att man kan hjälpa sina vänner, skicka gåvor och få belöningar av dem.

Jag vet inte vad papperet heter, dekorationerna är blandade, några är qk, ena fjärilen är från en chokladbit jag fick på ett flygplan för flera år sen, renen är från en reklambroschyr, fladdermusen är en stämpel från Hänglar.

Layout av Samara

Samara talar om vänner och visst får vi flera såna via Internet. En annan vänskap agerar hälsning på Martinas färgglada kort.


Här har jag använt mig av lite rester jag hade kvar ifrån tidigare projekt! Band är så effektivt och kan användas på så många roliga sätt! Jag har även gjort en enkel ram runt kortet med en svart penna.
Kort av Martina

Avslutningsvis visar Hellen på ett kort du kan göra för att till exempel glädja en vän.


Jag hade en tanke på att göra en layout med en bild på mig från när jag var liten, om framtidsdrömmar och nutid, men jag hade tyvärr inga foton av mig från den tiden med mig här i Taiwan. Jag hade tänkt be mamma att skicka foton till mig, men istället fick det bli ett presentkort. Ett beställningsjobb till en tjej som ville överraska sin scrappande syster. Jag har dekorerat kortet med några av mina egna favoriter så nu hoppas jag bara att hon blir nöjd!
Kort av Hellen



Dekorativa närbilder
Kort av Hellen

Hoppas nu att du fått inspiration till olika tolkningar där en vital del av våra liv ingår - en eller flera webbadresser. Vad är du intresserad av? Var styr du din webbläsare? Vad gör du på Internet? Skapa för att fånga upp vad som är aktuellt just nu. I vanlig ordning tar vi gärna emot kommentarer i allmänhet samt länkar till alster med samma eller liknande tema och innehåll.

0 kommentarer: