Palju õnne Eestii Vaabrik

on 25 februari 2010

av maxell

Igår firade ett grannland sin nationaldag. Vi uppmärksammar det genom att skapa i de estniska färgerna svart, vitt och (ljus)blått.

Jag (maxell) har tappat räkningen på hur många gånger jag besökt Estland och Tallinn. Under en period i mitt liv bodde och arbetade jag i landet i fråga. Jag har dock aldrig scrappat något foto eller annat från Estland. Men... nu var det dags.

Med tanke på att vi är mitt i en snöig och kall vinter kändes det rätt att inleda med ett vintrigt Tallinn...


Jag vet inte hur många gånger jag lyckats besöka Estland och Tallinn när det varit svinkallt där. Klart värt att scrappa alltså.

Jag valde två foton med vintriga vyer från Tallinn. Det fick bli Tjocka Margareta på det ena fotot eftersom jag saknade ett vintrigt foto på Frihetstornet. Annars är det de estniska färgerna staplade som en flagga (varav det vita pappret låg i grabbens ask med lördagsgodis för någon vecka sedan), puffig tygfärg på bokstäverna, ett nät som varit runt någon frukt och snöstjärnor i skumgummi som kommer långt bortifrån. :)

Layout av maxell



Vinterbitna närbilder
Layout av maxell

Även Samara har relationer till Estland och Tallinn. Här visar hon en sida från ett helt album med enbart bilder från Tallinn.


Jag har använt 2 foton från Tallinn som båda har en flagga med. Jag försökte mig på att göra en egen flagga som dekoration. Proportionerna blev lite konstiga, men det är en flagga.

Jag har ingen rubrik på sidan eftersom den ingår i ett album med bara Tallinnbilder.

Material: Papperet är Basic Grey Triple paid och klistermärkena köpte jag på ICA för något år sedan.

Layout av Samara

Har du också scrappat Estland eller Tallinn. Lämna gärna en kommentar. Jag, Samara och säkerligen fler med oss är nyfikna och vill ha inspiration till hur vi kan dokumentera all den tid vi spenderat där.

Med detta har vi gratulerat Estland på en viktig dag i landets historia - Palju õnne Eestii Vaabrik. Läs gärna vidare om landet och två av dess självständighetsförklaringar.

Om Estland och dess självständighet
Estland heter officellt Republiken Estland vilket blir Eesti Vabariik på Estniska. Landet, som ligger i Baltikum och Norden, är en republik. Till ytan omfattar Estland över 800 öar i Östersjön och Finska viken och tillsammans utgör dessa öar cirka 10 procent av landets totala yta. De två största och troligen mest kända öarna är Ösel (Estniska: Saaremaa) och Dagö (Estniska: Hiiumaa).

Sverige har under olika perioder i historien haft starka relationer till Estland. Bland annat var det under Svensk regi med Gustav II Adolf som universitet i Tartu grundades år 1632. Enligt vissa räknas Tartu som Sverige första universitet.

Det var dock inte bara Sverige som styrde över Estland och landet har två viktiga självständighetsförklaringar. Den första skedde efter oktoberrevolutionen i Ryssland. Estland utropade sig självständigt den 24e februari 1918 och det hela befästes med det så kallade estniska frihetskriget. Genom fredsfördraget i Dorpat (Tartu) den 2e februari 1920 erkändes Estland som självständigt från Ryssland.

Omkring 70 år senare fick Estland den 20e augusti 1991 återigen deklarera sig som självständigt från dåvarande Sovjetunionen, som ockuperat landet sedan slutet av det andra världskriget. Sovjetunionen erkände Estland den 6 september 1991. Efter detta har Estland arbetat för att integrera sig med Västeuropa och blev bland annat medlem i EU den 1a maj 2004. Relativt har Estland idag en hög levnadsstandard jämfört med andra tidigare sovjetrepubliker.

Nationaldagen den 24e februari, som firas med tal och parader på Vabaduse väljak (frihetstorget) hänförs till dels självständighetsförklaringen 1918 och dels till att det var detta datum 1989 som den estniska flaggan hissades över Toompea (frihetstornet) i Tallinn som en markering för att det återigen var dags för självständighet. Denna flagga sitter där än idag.

0 kommentarer: