Mamma (Mia)!

on 13 februari 2010

av maxell

Mamma, en sån mamma! Idag skapar vi med ordet "mamma".

Igår, den 12e februari för fem år sedan (2005) hade den välkända ABBA-musikalen Mamma Mia! svensk premiär på Cirkus i Stockholm. Jag har själv inte sett varken musikalen eller filmen som baseras på de svenska klassiska mästerverken signerade ABBA, men jag har förstått hur stort det är. Samtidigt... det är väl alltid stort med saker som rör "mamma"? Att bli mamma är stort, att ha en bra relation till sin mamma är stort och att vara mamma är stort... och ansvarsfullt.

Nu passar det här temat inte alla, men flera bör ändå känna igen sig i temat. Vi skapar helt enkelt utifrån ordet "mamma".

Vi inleder med två hyllningar till mamma - en scrappares mamma.

Jajisses inleder med det som säkerligen många känner igen sig i. "Jag har länge tänkt scrappa en layout om min mamma, men..." Vi har så många saker vi vill och kan scrappa och tiden räcker aldrig till. Förhoppningsvis inspirerar Jajisses layout dig att scrappa om det där som du också tänkt scrappa - din mamma. :)


Jag har länge tänkt att scrappa en layout om min mamma , men det har inte blivit utav förränns nu. Hon är en färgstark person, fast hon oftast klär sig i svart, som jag försökte få fram med färgsprakande färgval av papper.

Material: Papper från Pink Paislee - enchanting, Bokstäver från Thickers - rainboots ,doodlebug och MMe, Journalingruta från Pink Paislee, QuicKutz utstansad lyktstolpe och fjärilarna är utklippta och embossade.

Layout av Jajisses

Martina fortsätter att scrappa världens bästa mamma, det vill säga hennes mamma. Du kan självklart också scrappa världens bästa mamma, det vill säga din mamma...


Det här är ett härligt kort på min kära mamma, världens bästa mamma :0)

Tycker så mycket om det här kortet.

Material: Papper – Harmonie tourbillions de spirales, My Minds Eye- Free bird Pennylane, Prima blommor och Prima crystals och pärlor, AdornIt mini alphabets stickers och Heidi Swapp Plastic Letters

Layout av Martina

Jag själv valde att utgå från mig själv som mamma, men använda ett foto på en liten son. Såna här layouter är idealiska för att lägga med sina tankar kring att bli, att vilja bli och sedan att vara mamma - med eller utan dold journaling. För är du mamma tar det oftast upp en stor del av ditt liv. Att scrappa det är att dokumentera vardagen.


Jag har några riktigt babypojkaktiga scrapsaker som jag sparat på under en längre tidsperiod eftersom jag en gång hade storstilade planer på det temat. Jag är väl inte ensam om att ha (för) många foton på en liten ny individ som trätt in i ens liv när man själv kunde börja titulera sig mamma?

Dessa planer har dock ännu inte realiserats och nu kände jag att det var dags att känna sig för och bekanta sig med pappren ifråga. Jag nallade helt enkelt delar för att skapa en layout med "mammas nya kille". :)

Layout av maxell

Tänk lite extra på mamma idag lördag - dagen innan alla hjärtans dag. Om du träffar henne - krama henne. Eller... varför inte passa på att skapa något litet eller stort till eller för mamma?

Skrotbokens länkar
- Tolkning av skiss #11 - Svärmor förekommer på en layout av |Linda|
- Vi firar mamma Morsdagsalster 2009
- Vi hyllar kvinnan Internationella kvinnodagen 2009

1 kommentarer:

Anonym sa...

Åh vad mycket fint !!! xx Tina