Låt hjärtat va med...

on 14 januari 2010

av Sam

Alla, både människor och djur har ett hjärta...

det sägs att vissa har ett hjärta av guld medan andra har ett hjärta av sten.
I skolan har jag fått lära mig att det en gång i tiden fanns tre kungar; Saul, David och Salomo som också är kända som Kung hel- och halvhjärtad samt Kung hjärtlös.

Nu är det precis en månad kvar till Alla hjärtans dag så vad passar väl bättre än att påminna om hjärtan redan idag. Det var ju idag år 1988 som den första hjärttransplantationen med en svensk donator genomfördes vid Sahlgrenska universitetssjukhuset. Jag tycker att man kan säga att de som genomförde den operationen var helhjärtade eftersom de vågade göra en sådan sak för att försöka hjälpa en annan människa.

Jag älskar hjärtan
Ända sedan jag kunde rita mitt första hjärta har jag älskat hjärtformen. Jag använder den jämt och ritar den så fort jag sitter och bara slöritar.
Idag skapar vi med hjärtan och använder oss både av hjärta som dekoration och av hjärtformen.

Särskilt kul är det att få presentera några alster av januari månads gästinspiratörer.
Håll till godo!


Även om kortet är gjort på hjärtetema så är detta kanske inte ett kort man ger till älsklingen den 14:e februari ...
Amnesty kommer högt upp på min lista över organisationer som står för något viktigt, därför var min spontana tanke när jag skulle utgå från hjärtformen att klippa ut hjärtat ur en amnestytidning.

Kort av Milaja

Milajas kort visar hur du kan göra för att "låta hjärtat vara med".
Sarateres presenterar en tag som jag hade varit överlycklig av att få (man är väl inte en råååsa flicka för inte) - kanske tillsamman med en enkel ros.


På tema Hjärta har jag gjort en liten tag i ett underbart rosa papper, på det har jag stämplat och embossat i svart.
Hjärtstämpeln på framsidan har jag klippt ut och klistrat fast.

Tag av Sarateres



Inuti har jag stämplat och embossat texten You, Me, Us. Jag har använt samma grenstämpel som på framsidan men istället för svart tog jag en vinröd färg och stämplade med.
Tag av Sarateres

Hjärtan behöver inte bara vara söta och gulliga, kolla vilket tufft hjärtkort som Pysslingen har gjort.


Kortet är tänkt som ett grattiskort till en tuff liten kille som gillar dinosaurier. Hjärtana är utskurna med hjälp av en Fiskars skärmall och dekorationerna kommer från serien Abbey Road från My Mind's Eye.
Kort av Pysslingen

Avslutningsvis ett kort jag har gjort. Framsidan har jag ritat, stämplat och stansat ut hjärtan på men det är på andra sidan det händer grejer...


Jag har gjort ett kort till en väldigt speciell person.
Kort av Sam


Hjärtat är en populär dekoration men här nedan finns i alla fall två länkar till inlägg där vi har hjärtat i fokus.

Skrotbokens länkar
Ge av hjärtat av maxell
Ett barn blir till...av Bi

0 kommentarer: