Mall till gran med presentask

on 12 december 2009

av Birgitta/Bi

I förra veckans granparad presenterade jag en julgran med presentask - här följer beskrivningen.

Börja med att ladda ner och skriva ut mallen. Den är anpassad för A4- format.


Mall till gran med presentask

Klicka på bilden för att öppna en pdf-fil som kan skrivas ut.

Mall av Bi


Om du vill kan du skriva ut på overheadpapper - på det viset har du en mall som håller längre.

Som jag skrev i samband med presentationen av granen i förra veckan så har jag hittat förbilden på en asiatisk sida. Jag har med andra ord gjort den utan att förstå handledningen så jag tror inte att du behöver så mycket handledning du heller. =)

De streckade fälten är de delar som skall monteras ihop med varandra och alltså limmas/ gluetejpas eller liknande.

Klip ut var del i det antal exemplar som står angivet på skissen.

Om man vill kan man låta askens blad vara integrerade med själva asken. Jag ville ha dem i avvikande färg och därför klippte jag ut dem och monterade sedan utifrån skissen.

Askens ovandel viks ihop så att de veck som ligger snett viks bakåt-neråt in mot själva asken så att den rakare vecket följer askens ytterkant. Enda sättet att få bladen att haka i varandra på rätt sätt.
( - Blev någon klokare av den beskrivningen tro?)

På själva granen är de vikta kanterna markerade med olika streck - detta för att vikningarna är åt olika håll. De långa strecken markerar vikning utåt vilket innebär att granen får sin "stjärnlika"/graniga form medan de små strecken markerar att vikningen skall ske inåt så att det bildas små veck inåt i granen där man har skurit ut flikarna.

Om man vill kan man vika enligt markeringen på stjärnan så att man får en lite mer tredimensionell stjärna.

Bottenplattan till granen (den del som har tre flikar) monteras en liten bit upp i granen så att den kan "stå lull" på själva asken.


Den färdiga granen
Gran med presentask av Bi


Skrotbokens länkar
Granen står grann i stugan av Birgitta/Bi

0 kommentarer: