Granen står grann i stugan ...

on 6 december 2009

av Bi

Granen är en mäktig julsymbol. Hos mig kommer den som regel inte in i huset förrän på lillejulafton (23e december) då vi enligt tradition går ut och hugger en. De senaste åren har vi dock funderat på att starta lite tidigare så vi hinner njuta av den lite längre och inte behöver kasta den innan den ens hinner börja barra lite, barrandet hör ju också till. =) Tjuvstarta med dekorativa granar gör vi i vilket fall som helst!

Som jag skrev i fredags så viker vi söndagens inlägg helt och hållet åt granar i alla dess former.

Vi börjar väl med att kliva direkt in i granskogen ...


Här har vi kommit in i skogen som består av en granfamilj, klädd i såväl traditionella gröna nyanser som i något lite mer otraditionella nyanser.
Granar av Bi och Sam



En närbild på min gran. Som synes är den uppbyggd av papperscirklar i olika storlekar som träs på (i det här fallet) en grillpinne. Träpärlor klär pinnen mellan cirklarna och som fot fann jag ett gammalt trä(h)jul.
Gran av Bi

Vi fortsätter beskåda pappersgranar av olika typ och form. En gran från Carola inleder denna sekvensen.


En pappersjulgran har synts förr runt om i scrapvärlden. Jag försökte mig på en för några år sen, men det funkade inte. Denna gång gav jag mig inte och använde ett bättre lim. För att de nedersta flärparna skulle sitta på plats fast den stod mycket på bordet så häftade jag fast 2 lager.

Ville att den skulle vara så lik en riktig gran som möjligt så det fick bli gröna nyanser på alla flärpar. Den är sedan dekorerad med blingstenar, pearlmarker och silvertråd. Plus en stjärna i toppen som är gjord av tunn kartong. Hoppas mamma blir glad när hon får den. =)

Pappersgran av Carola

Nästa lite mer pyramidala gran kommer från mig (Bi).


Här har jag gjort ett så kallat pyramidask som i min tolkning har fått bilda en stiliserad grön gran med glittergirlanger.
Granask av Bi

Dags för lite inspirerande kort. Vi låter maxell visa upp en skara riktigt härliga kort som andas jul och vinter lång väg.


Snölandskap med granar hör till vintern för mig. Här har jag använt mig av samma tema för att skapa ett vintringt julkort med - ja just det - granar.

Den blåa bakgrunden med snöflingor är ett egentillverkat mönsterpapper som jag gjorde någon gång under 2004. Roligt att jag hittade igen det och att det kom till användning. Med ett rivet vitt papper som snödriva, ett par granar och en hälsning är det klart att postas iväg.

Kort av maxell



Den här gröna granen är stämplad och sedan har jag målat dit röda kulor och lagt dit ett paket. Den uppmärksamma noterar att stämpelns kanter kom med och bildar en inramning av motivet.
Kort av maxell



Granar kommer i många skepnader. Här är det en rund julhälsning som kombineras med en filtgran. Jag rotade bland små spillbitar och hittade en bit som jag tycker passar. Den har har cirklar och framförallt rätt färger.
Kort av maxell



Här har jag använt mig av tre cirkulära julhälsningar som fästs på rad med olika höjd på 3D-kuddar. Under sitter en remsa av ett vitt och mörkrött papper som för mina tankar till julen.

En lustig detalj med det här kortet är att jag målade kortstommen först sedan jag monterat allt annat. Detta för att få en viss inramning av cirklarna. Hur jag målat då? Det är distresser som är ditsmetade. På det la jag ett par vattendroppar och sedan vickade jag pappret hela längden fram och tillbaka för att få färgen att flyta ut.

Kort av maxell

Ett härligt kontrastrikt julkort från Linda. Sköna färger i härlig samklang.


Kort av Linda

Sam tar oss tillbaka till den pyssliga julgranen.


Jag hittade idén till denna gran någonstans ute på webben. Tyckte det verkade som en kul grej men hann inte riktigt få den färdig (det är därför det lyser igenom en massa omålade bitar) men principen framgår i alla fall, eller hur?

Jag har tagit ett gammalt pussel och sedan har jag målat det grönt. Bäst blir förstås om man hinner måla bägge sidorna - det hann inte jag men det ska jag fixa till sen. Lägg ut bitarna och limma. Lägg fler bitar på som håller ihop granen ännu bättre.

Om du vill använda granen som hängande dekoration gör du likadant på bägge sidorna och sätter in ett band emellan. Jag hade lite stora pusselbitar men om man kan hitta ett med små bitar i trä så blir det nog helt perfekt.

Går att ha som både hängande dekoration och som dekoration på kort eller layouter.

Pusselgran av Sam

Avslutningsvis en gran jag knåpat ihop efter en skiss jag hittade på en asiatisk sida. Förstod inte mycket av texten kan man väl lugnt påstå men det gick visst lika bra ändå. Tutorial till denna presentgran kommer i separat inlägg.


Under den lilla granen gömmer sig en presentask. Granen är inte så komplicerad att få till men lite pyssel blev det. =)
Gran med presentask

Att granen är en stark symbol för julen framgår inte minst av allt skapat som får bära granen som dekoration.

Under 2008 använde vi oss av granen i olika inlägg som dekoration i olika material och utföranden, som stämpel, som ritad, som tillverkad av lera, som pyntet i granen och sist men inte minst återfinns själva granen som ska kastas ut när väl helgen är över. Mer barrande inspiration hittar du i länkarna nedan. Bara julkappsstugan 2008 innehåller minst 11 inlägg där granen fått vara med.

Skapa nu flitigt med och utan granar och som vanligt vill vi gärna få ta del av dina alster. Skicka in dem till Skrotboken via vår e-post skrotboken(@)gmail.com - glöm inte ta bort parentesen - eller kommentera detta inlägg med en länk till ditt alster. Bilderna skall ha max 700 pixlar bredd eller höjd.

Skrotbokens länkar
Julklappsstugan 2008 - En massa julig inspiration och en hel del granar
Vik ett julgranskort av maxell - Tutorial publicerad 6e december 2008
Trettondedag jul av Bi - Digital layout med julgranspynt av Skberg74
Julens färger del 1: Röd av maxell- Kort med julgranar av maxell och digital layout med julgran av Skberg74
Julens färger del 2: Grön av maxell - Digital layout med granar av Skberg74 och kort med julgran samt granris av maxell
Julens färger - del 3: Vit och ljusblå av maxell - Gran av pappersremsor på ett kort av maxell och vinterlandskap med granar på ett kort av Bi
Sätt färg på julen av maxell - Kort med stämplad julgran av Samara och layout med rosa julgranar av LenaS
Rita och måla din egen jul av maxell - Två stora julgranar på layouter av maxell och Scräpemma
Tjugondedag knut - nu ska granen ut av LenaS - Layouter av LenaS, maxell och Bi samt ett kort av maxell med granar i olika utföranden

1 kommentarer:

milaja sa...

Åh, vilka härliga! Jag blev helt sugen på att pyssla granar själv!