av maxell

Varm embossing går att använda på många olika sätt. I det här inlägget presenteras en variant med resist tillsammans med tuschpennor.

Med hjälp av varm embossing kan vi utnyttja så kallad resist. Alla embossade ytor fungerar som resist, det vill säga att de tar inte emot någon färg om du färgar över dem. Detta gäller för de flesta färger. Om det hamnar färg på den embossade ytan kan du torka bort den med en torr eller fuktig trasa. Färgen lossnar från den blanka embossade ytan och stannar på övriga ställen. Det är vanligt att använda resist för att till exempel skapa sina egna bakgrundspapper. Här visar jag att det går att använda resist tillsammans med vanliga tuschpennor och (svart) stämpelfärg för att åstadkomma ett "extra" slitet utseende.

Du behöver

- Ett papper att stämpla på
- En stämpel
- Eventuellt en blyertspenna och sudd
- Tuschpenna (går bra med vilka som helst) - gärna pennor som inte är heltäckande
- En klar embossingdyna
- Klart embossingpulver
- Embossingfön (eller annan värmekälla)
- Svart stämpeldyna eller stämpeldyna i valfri mörkare färg - gärna distressdyna eller annan vattenlöslig dyna
- Eventuellt något hjälpmedel för att färga över motivet med svart stämpelfärg
Gör så här


Bild 1 och 2
Detta är frivilligt. Jag använde det för att få en ram runt motivet (se slutresultatet).

Lägg din "vältrimmade" stämpel på pappret och rita runt kanterna för att veta hur stor plats stämpeln tar. Dessa linjer används sedan som guide för hur långt ut du ska måla med tuschpennan.

Linjerna kan gärna vara kvar - du kommer ändå att färga över dem senare med svart färg. Notera dock att det kan vara idé att tona ner strecken med ett suddgummi om du väljer att färga över med en färg där strecken riskerar att skina igenom.

Foton av maxell



Bild 3 och 4
Måla pappret med tuschpenna i valfri kulör och av valfritt märke. Jag lånade grabbens vanliga tuschpennor. De täcker inte perfekt och i det här fallet är det en fördel att inte ha en heltäckande färgpenna. Det bidrar till den slitna effekten.

Du kan välja att måla hela pappret eller göra som mig och lämna en omålad vit ram med ojämna kanter längst ut.

Foton av maxell



Bild 5 och 6
Färga in stämpeln med en clear (genomskinlig) stämpeldyna som det går att embossa på. Stämpla.

Det kan vara svårt att se stämpeltrycket, men om du vrider pappret i ljuset framträder det vid "rätt" vinkel. Kontrollera att hela stämpelmotivet är med.

Foton av maxell



Bild 7 och 8
Lägg ett vanligt papper under stämpelmotivet. Häll clear (genomskinligt) embossingpulver över motivet. Snåla inte.

Häll av överskottspulver på det underliggande pappret. Detta används sedan för att hälla tillbaka pulvret i burken. Knacka lätt på pappret för att få bort så mycket om möjligt. Kontrollera om du har pulver någonstans där det inte ska vara. Det har jag - på flera ställen. :)

Foton av maxell



Bild 9 och 10
Använd en mjuk pensel för att ta bort pulver som hamnat på fel ställe. Pensla över och pulvret kommer att lossna. Om pulver lossnar från där det ska vara kvar häller du över mer pulver och häller återigen bort överskottet.

Nu är motivet klart för värme.

Foton av maxell



Bild 11 och 12
Värm motivet för att smälta embossingpulvret. Jag använde en embossingfön, men det går bra med alternativa värmekällor. Sist i detta inlägg anges länk till tips och råd för varm embossing.

Nu är motivet embossat och glänser.

Foton av maxell



Bild 13 och 14
Färga över hela motivet och pappret med svart stämpelfärg. Jag använde mig av två nyanser - distressfärgerna Weathered Wood och Black Sooth. Använd lämpligt hjälpmedel. Sminksvampar är populära. Jag själv brukar använda en fuktig papperstuss som jag ömsom duttar med och drar över pappersytan för att få en ojämn och sliten effekt.

Fortsätt att färga in tills du är nöjd. Nu är motivet klart att använda.

Foton av maxell



Jag valde att använda mitt motiv till ett knalligt och sotigt kort inför Halloween - ett rätt så typiskt maxellkort. :)

Ja, jag har själv tillverkat "det mönstrade pappret" som sitter på detta kort. Hur det går till? Det får jag återkomma till någon annan gång.

Kort av maxell


Skrotbokens länkar
- Skrotboken uppmärksammar WCMD 2009
- Split Negative med hjälp av varm embossing av Bi och maxell - Innehåller vägledning, råd och tips för varm embossing

0 kommentarer: