av Samara

Den svenska psalmboken, också kallad 1986 års psalmbok, är Svenska kyrkans fjärde officiella psalmbok. Vi skapar på tema psalmer.

1986 års psalmbok var en ekumenisk sensation, då de första 325 psalmerna (av 700) är gemensamma för nästan alla kristna samfund i Sverige. Dessa 325 psalmer är resultatet av ett ekumeniskt samarbete mellan femton samfund och rörelser, som tillsammans hade över 3 000 sånger att utgå från i urvalsprocessen.

Psalmer betyder mycket för de flesta, "Den blomstertid nu kommer" är oftast självklar på skolavslutningar, det är den som liksom startar sommaren.

Vi skapar om en favoritpsalm eller en psalm som betyder mycket för oss. Vi använder ett blad ur en psalmbok på våra alster.


Min farmor älskade alltid att sjunga psalmer, i sitt dagliga liv som bondmora, på kyrkliga möten,och när hon skulle natta mig.

Papperet jag använt heter Bo bunny - Tuscany prose.
Jag har färgat tårtpapperet med stämpelfärg.
På en loppis fick jag tag på ett gäng gamla trasiga psalmböcker,så det är 2 sidor ur en sån jag använt.
Rubrilken skrev jag ut från datorn, klippte med mönstersax och färgade med stämpelfärg.

Layout av Samara



Ett kort för att välkomna en ny världsmedborgare, en liten Alva.

Det blev lite för mycket ljusinsläpp från vänster på fotot men den rosa kanten på spetsen syns bättre på kortets insida.

Kort av Bi



Psalmerna följer oss från vaggan till graven.
Just denna, "Tryggare kan ingen vara" är fortfarande en av de vanligaste doppsalmerna och dessutom en psalm som ofta sjungs i sammanhang där barn är med även om "Guds barnaskara" egentligen inkluderar oss alla.
En psalm att finna tröst och vila i.

Kort av Bi


Länkar
Wikipedia - 1986 års psalmbok (Sverige)


Skrotbokens länkar
En helg för att minnas av maxell

0 kommentarer: