Min oas

on 10 augusti 2009

av maxell

Semestern är nu slut för många och vardagslivet rullar återigen på. I det här inlägget uppmärksammar vi en världsdag och skapar om något som vi behöver som variation i vår vardag - en oas. Våra tolkningar använder självklart gröna blad och vatten.

Bakgrunden till detta inlägg är världsdagen för bekämpning av ökenutbredning och torka (den 17e juni 2009). Nu när vardagen smyger sig på igen efter semestern passar det bra att skapa om de platser där vi finner ro och trygghet, det vill säga våra oaser.

Var kan vi finna vila, lugn och ro? Var trivs vi? Var känner vi oss som hemma? Eller när trivs vi? I trädgården, på torpet, hos föräldrarna, på resa, i badkaret... ? Med på alla alster finnas gröna blad och växter (blommor fungerar om gröna blad är med). Vi tar även gärna med vatten i någon form.

Först ut är Samara som har en "riktig" oas i närheten där hon bor.


Badhuset här i Holmsund, Aquarena, är bara 2 gator härifrån. På kvällarna kan jag se neonskylten lysa. Det är härligt att bo så nära ett paradis, en minisemester i vardagen. Jag brukar fara dit ungefär 2 ggr i månaden, simma, åka vattenrutchkana, sitta i bubbelpoolen och bara njuta.

Att bilderna ser dimmiga ut är för att det är så varmt och fuktigt i luften att objektivet på kameran immade igen hela tiden.

Jag använde ett helt stickersark "Paradise" från Scrapbooking Wizard. Journalingen är skriven på ett sånt där block med magnet som man kan ha på kylen och skriva handlarlappen på.

Dubbellayout av Samara



Dubbellayout av Samara

Jag själv (maxell) bor också nära en enda stor grönskande oas där vatten är en given ingrediens.


Det är naturligt och storslaget att vandra omkring i en grön skog eller på en grönskande äng utan något specifikt mål. Naturen är full av liv och i ett hektiskt vardagsliv är det helt enkelt min oas där jag (och min son) bara kan vara...
Layout av maxell



Grönskande närbilder
Foton av maxell

Bi visar på en given oas för många av oss - platsen där vi scrappar.


Det finns många platser jag skulle kunna kalla för "min oas" men ändå hade jag svårt att komma på vad jag skulle skapa hit men när jag sen kom hem från en osedvanligt jobbig dag på jobbet och möttes av en mängd hushållsarbete insåg jag att min närmaste och flitigast använda oas ändå är min scraphörna.
Layout av Bi

Vi avslutar med en annan typ av oas eller ska vi kalla det "vattenhål"?


Här får ni besöka en av mina oaser. Ett pubbesök på Teneriffa tillsammans med mor och dotter. Det är riktig avkoppling efter en dag i solen med bad, träning, promenader och kanske lite shopping.
Layout av Bi

Var eller vad är din oas?

0 kommentarer: