Gården där hemma...

on 12 augusti 2009

av maxell

Idag uppmärksammar vi Hembygdsgårdens dag genom att skapa kring vår hembygd eller hembygdsgård. På varje alster kliver vi utanför lådan och använder något från hemmet eller snarare hemmets hjärta, det vill säga köket.

I år firades Hembygdsgårdens dag den 4e augusti. En Hembygdsgård är en äldre gård eller en samling av byggnader som, i de flesta fall, drivs av ortens hembygdsförening. Bruksföremål och annat från äldre tider och hushåll förvaras i Hembygdsgården och husen är oftast tidstypiskt möblerade. Hembygdsföreningen samlar, i samband med till exempel föreningsmöten och studiecirklar, ofta in uppgifter, foton, listor, skyltar, böcker, skrivelser, tidningar, tidningsurklipp med mera om och från bygden och dess invånare.

I anslutning till hembygdsgården ordnas ofta traditionella fester kring till exempel jul och midsommar samt marknader (till exempel för lokalt hantverk) och andra tillställningar. I Sverige finns det cirka 1 300 hembygdsgårdar.

Vi har valt att uppmärksamma vår hembygdsgård och hembygd i allmänhet. Vi skapar kring aktiviteter, minnen, traditioner, historia, en levande bygd, ett smultronställe, "borta bra, men hemma bäst", hemkära personer, hemvändare och så vidare. På varje alster kliver vi utanför lådan och tar med något som kan hittas i hemmet eller snarare i hemmets hjärta, det vill säga köket.

Jag (maxell) inleder med en layout som handlar om något som jag verkligen förknippar med hembygsgården och aktiviteter vid densamma. Ett eget bageri eller en bagarstuga.


Det är verkligen något speciellt med ett alldeles eget bageri. Det finns få saker som går upp emot purfärskt, rykande mjukt tunnbröd som är bakat så som det alltid har bakats. När vi besöker någon happening på hembygdsgården gäller det att passa på för de tar slut alldeles för fort.

Jag täljde till en glasspinne för att den skulle få något som liknar formen på en klassisk brödspatel som används vid tunnbrödsbakning. Två små flisor från glasspinnen, varav en är formad som ett hjärta, sitter med som extra detaljer. Jag använde också en bit av en brödpåse och en påsförslutare för att skapa min rubrik.

Layout av maxell



Närbilder på ett eget bageri
Foton av maxell

Vi fortsätter med baktemat där Bi har använt en brödpensel för att måla. Hon har skapat om minnen från sin hembygd och visar på traditioner och en klassisk "hembygdsgård".


Alltid när jag hör ordet hembygdsgård kommer jag att tänka på min barndoms Gammelgård i Hedemora. Där brukade vi bland annat fira midsommar; som sig bör i Dalarna, med folkdräkt och allt. Jag har inga foton från den tiden så på min layout har jag istället en bild på Sam då hon bär min dräkt, som nu fått gå i arv till nästa generation.

Hade man riktig tur när man besökte Gammelgården vankades det våfflor med sylt. Mums!

Från köket har jag använt en etikett samt en gammal brödpensel som; efter en hel del friserande, fått tjänstgöra som pensel då jag målade min variant av kurbits med akvarellfärg. Det var inte helt lätt och egentligen inget att rekommendera när det gäller denna typ av målning, men kul att testa och det fungerade ju!

Layout av Bi

Längs minnens allé har Samara scrappat en dubbel om sin kära hembygd - Vilhelmina - med hjälp av sina kära krustadförpackningar. :)


Rubriken är en ordlek, eftersom statyn heter Maj.

Jag har scrappat om Vilhelmina där jag bodde de första 12 åren av mitt liv, det är så sällan vi åker tillbaka dit. Jag har bara en kusin som bor där, men det är kul att se gamla välkända byggnader också när vi ändå hälsar på henne.

Varje gång jag kommer till skolan där jag gick i 5 år och träffar statyn i parken blir jag känslosam och får tårar i ögonen. Så mycket jag upplevde - tiden gick ju så långsamt som barn.

Den gula ramen runt ena fotot kommer från KMA, stickersen är köpte från Tv-shop för några år sen. De vågiga bårderna är klippta från en förpackning krustader, en av mina favoritdekorationer, de passar alltid in känns det som. Använde frimärken för att symbolisera posten och texten "Growing up" är en rubon.

Dubellayout av Samara



Dubbellayout av Samara

Avslutningsvis visar jag (maxell) en layout om att gammal kärlek rostar aldrig...


Hembygdsgårdar är bra miljöer för olika tillställningar eller träffar. Kanske är olika marknader och eventuellt spelmansstämmor det som de flesta tänker på, men själv tycker jag att det är perfekt att ordna en veteranbilsträff i denna härliga miljö. Att se dessa bilar i sin "rätta" miljö ger en speciell känsla som värmer såväl mig som min son.

Det här är en sådan där layout där jag tagit vad jag råkade få tag i. Det råkade vara retropapper och "röran" som de bjuder på ser jag som en del av att miljön och alla de brokigt personliga bilarna smälter samman. Från köket använde jag en ljusgul påsförslutare som jag modifierade lite för att få till ett hjärta och ritade dit detaljer. Jag använde också en disksvamp för att svampa ett ljusgult mönster på bakgrundspappret.

Layout av maxell



Närbilder med anor...
Foton av maxell

Med detta avslutar vi vår resa i hembygden.

Skrotbokens länkar
Min hemstad - vi ser klart på en bit av svensk historia av maxell - innehåller alster om våra hemstäder där vi använder inslag av något genomskinligt

0 kommentarer: