Från en svunnen tid

on 27 augusti 2009

av maxell

I måndags, den 24e augusti, var den så kallade arkeologidagen. Vi uppmärksammar detta genom att skapa om något "gammalt" i en gammal stil, det vill säga Vintage Scrap och använder något gammalt på det vi skapar.

I slutet av förra året publicerade vi ett trendinlägg där alster i en stil som kallas Shabby Chic med tillägget vintagekänsla ingår. Den stilen har länge ökat i popularitet bland scrappare då vi sett fler och fler anamma den. I dagsläget känns det som den är här för att stanna.

Nu finns det fler scrapstilar som vi kan använda för att åstadkomma en vintagekänsla med ett gammalt och slitet utseende. För att uppmärksamma arkeologidagen tittade vi igår närmare på en av dem - Vintage Scrap (se även länk nedan).

I det här inlägget presenterar vi våra alter som är skapade utifrån Vintage Scrap. För att åstadkomma "rätt" känsla använder vi oss även av något som är gammalt eller vintage.

Vi börjar med Bis layout som har ett vintagefoto. Den går i härliga bruna nyanser och hon har fått med detaljer som för tankarna tillbaka i tiden.


Ett gammalt kort från 1933 föreställande vårt hus; Lillebo, så som det såg ut då. Huset byggdes 1927 så det är ett relativt nybyggt hus som är avbildat på fotot. Den stolte ägaren står utanför beredd att serva nästa kund. Här var det Shell-mack, cykelverkstad och inne i bostadshuset fanns det en liten pappershandel som sedermera även blev tobaksaffär med mera.

Under 1940-talet byggdes huset ut i samband med att ägaren började få sämre hälsa och ekonomi. Sonen flyttade åter hem till föräldrarna, tillsammans med sin hustru och tog över ruljansen. I samma hus som vi bor idag fanns alltså plats för 2 familjer med 4 vuxna och tre barn samt en butik och kontor för den bilverkstad som sonen utökade verksamheten med.

Tål att tänka på ibland =D.

Layout av Bi



Närbilder med en passande matchning.

Med på layouten; i ett egentillverkat kuvert finns ett ransoneringskort som är från 1948. Den pappersficka som innehåller min journaling är framställd av papper som färgats in med kaffe - vilket i sig är lite kul eftersom ransoneringskortet gällde just kaffebönor

Foton av Bi

|Linda| har letat och hittat ett foto som ropar efter en vintagetolkning. Layouten innehåller en vackert infärgad tag med matchande ficka.


Jag fastnade för denna utmaning eftersom jag oftast har svårt att komma igång att skapa i vintage även om jag tycker att det är himla kul att kladda med färger och riva i papper. Dessutom tvingar vintage mig att tänka tre gånger innan jag börjar skapa i och med att jag inte brukar skapa i vintage. Vissa foton kräver dock vintage - som dessa foton ifrån när min moster var liten.

Att jag blev extra nöjd med denna layouten beror mycket på tagsen och fickan som jag gjorde med spillbitar av cardstock. Jag kommer helt klart att göra flera av dessa.

Layout av |Linda|



Närbild på ficka och tag
Foto av |Linda|

När vi är inne på tags visar jag (maxell) på två tags som jag skapat med vintagekänsla.


Jag tycker att tags passar för Vintagestilen och jag har tidigare gjort några. Nu gjorde jag två till som går i brunt med sotiga kanter. Till båda har jag använt mig i mångt och mycket av sådant som är överblivet från andra skapartillfällen - ett bra sätt att använda upp de där allra minsta delarna. Jag har också plockat med gamla saker i form av kork, trä och knappar. Min son hjälpte mig också. Jag frågade honom vad vi skulle göra med den ena blanka vita tagen. Han sa att han hade en idé och drog fram wellpappveckaren. :)

Den första är en allmän tag och den andra har ett litet foto. Båda kan användas som de är och kanske sättas i en ram eller skickas till någon istället för ett kort. Alternativt fästs de fast på en layout eller något altrat som dekoration.

Tags av maxell



Tredimensionella närbilder.

Tredimensionellt är nästan ett måste när vi skapar med vintagekänsla. :)

Tags av maxell

Henrietta fortsätter med att visa på att vi kan använda vintagebilder för att skapa ljuva kort.


Det finns flera vackra vintagebilder som kan användas till kort. Det här är ett exempel på vad du kan göra med dessa bilder.
Kort av Henrietta

Jag (maxell) avslutar med en tolkning som går i grått och svart med en sotig känsla. Layouten har tydliga vintageinslag blandat med vissa mer moderna detaljer.


Jag har oftast svårt för att skapa helt i vintagestuk för jag har aldrig några foton som jag tycker passar. Här valde jag att att prova med ett nytt foto och satsa på en av mina favoriter, nämligen grått, svart och sotigt.

Jag kände också att det var ett tag sedan jag gjorde en typisk maxelllayout och därför öste jag på med dekorationer och handskriven text över i stort sett hela ytan. Det är charms, metallbrickor, papperssnören, "tissue" papper, slitna bokstavspärlor, knappar, stämplade motiv, handskrivna budskap, fotohörn och en massa mer. Jag gjorde en tag med matchande ficka för att dölja den personliga journalingen. Färgvalet passar in i sammanhanget eftersom allt är verkligen inte svart eller vitt även om det ibland kan kännas så...

Layout av maxell



Sotiga närbilder med vintagekänsla.

Vintagetemat är tacksamt när det gäller att använda små detaljer inklusive hittegods som en smutsig fjäder. Notera att användandet av 3D-kuddar ger struktur och liv till helheten.

Layout av maxell


Skrotbokens länkar
Vintage Scrap för ett slitet utseende av maxell - Handlar om kännetecken för Vintage Scrap
Trendspaning - senhösten och vintern 2008 av ikis
- Innehåller alster som går i Shabby Chic med vintageinslag

1 kommentarer:

Arvet sa...

Ahh, underbart att få se en riktig maxellare igen! Denna kan man titta på många gånger!