Rock on!

on 4 juni 2009

av maxell

Den här helgen är det dags för Sweden Rock Festival (SRF), dvs hårdrocksfestivalen nummer ett i Sverige. Samma helg rockar det även i Nürnberg med Rock-am-Ring. Skrotboken uppmärksammar detta med att skapa med (heavy) metal(l) och självklart har vi med minst en döskalle...

Den 3-6 juni 2009 hålls Sweden Rock Festival (SRF) i Norje, Blekinge. Det är hårdrocksfestivalen med stort H i Sverige. SRF är Sveriges största musikfestival och en internationellt känd hårdrocksfestival. Festivalen varar i flera dagar på ett område som rymmer över 30 000 besökare. En rolig aspekt med SRF är att besökarna kommer från alla åldersgrupper. På området kan du möta allt från små barn (med hörselskydd) via ungdomar och vuxna till pensionärer.

Sedan 2001 har festivalen slagit nytt publikrekord varje år och de senaste åren har biljetterna varit slutsålda. Förra året (2008) nådde SRF en toppnotering med 33 200 besökare. Det gör SRF 2008 till den största svenska musikfestivalen genom tiderna. Detta rekord kommer att slås nu i dagarna när människor beger sig till Blekinge och visar att hårdrocken i alla dess olika former är större än någonsin.

Alla kan inte åka till denna underbara festival. Med det går att "delta" på annat sätt. Sveriges Radio brukar numera sända direkt från festivalen. En del konserter spelas även in för senare sändning i P3 Live.

Jag (maxell) är själv en inbiten rocker och därför har det länge varit självklart för mig att uppmärksamma denna händelse. Utmaningen är att skapa med inslag av (heavy) metal(l) och självklart klämmer vi in minst en döskalle.

Låt skapandet rocka
Vad kan då skapas kring SRF-temat. Tja... det måste inte alls vara något om hårdrock utan det kan vara vad som helst så länge metall och döskalle är med. Annars kan vi till exempel skapa om aversionen/förtjusningen inför hårdrock och hårdrockare, gamla "synder" som hårdrockare, vårt favoritband, vår favoritlåt, den bästa/sämsta konserten, bästa nitarna, skinnpajen, jeansvästen med alla badges, sminkningen (inte minst tex Kiss och Lordi), spandex, pudelfrillan och hårdrocksgesten nummer ett (sannolikt var Ronnie James Dio först med att - med inspiration från sin farmor - göra detta tecken med handen). Vi kan också inspireras av en låttext eller en låttitel och kanske använda den som titel eller journaling. Glöm inte heller bort kort till en riktig rocker.


Jag är väl lite av ett metalhead själv (som ni kanske gissat på mitt namn, dock refererar det inte till musiken utan till materialet metall ;3), och svensk melodeath är nog favoriten. Numera är det dock inte det som skorrar mest i högtalarna, utan det är pojkarna i Oshare kei -bandet An Cafe som för liv.

Sångaren Miku som jag valt att scrappa om ser jag upp till som en mode-ikon, det är foto på honom jag tar med mig när jag går till frisören...

Layouten i sig representerar deras musikstil, punk'ish rock med glada texter och trallvänliga refränger. Rivna kanter chalkade i svart och rött, som även fått smutsa ner bokstäverna och tygbandet~ Det är nog svårt att se, men fotot är utskrivet på ett snyggt texturerat papper som lätt tog åt sig chalkfärgen, som jag aldrig lyckas få till på foto utskrivna på fotopapper...

Piratkatten med kedjorna är ett halsband som här kom till bättre användning, fastsatt med en säkerhetsnål.

Layout av Metal_Minish



Jag har scrappat en gammal bild på mig själv som 19 åring. Det är alltså 8 år sen som jag var så ung. Jag var nog lite rebellisk på den tiden, det synns väl? ;). Har bla använt en gammal cd-skiva, en stjärna utklippt i skinn, säkerhetsnålar, kakeldekor i form av en döskalle, häftklammrar, metall stjärna. Jadå, jag lyssnade mycket på rock och metal då också.
Layout av Carola



Jag har bara besökt SRF en endaste gång. Det var helt improviserat och utan planering (boende) åkte jag ner till Blekinge tillsammans med två - för mig - mer eller mindre okända grabbar i en cabbad pärla. Där röjde vi järnet hela helgen. Det var inte många som undgick att vi var där...

Jag har såklart inga foton från den resan och säkerligen är det lika bra. ;) I dagarna hittade jag igen ett sparat vykort som kommer från festivalen. Perfekt att scrappa för att minnas vilket år och vilka artister jag såg och hörde.

En av de minnesvärdaste konserterna är Twisted Sisters första spelning i Sverige på flera år. Regnet öste ner. Jag trängdes med alla andra "galningar" längst fram. Någonstans på vägen försvann min uppraggade "partner in crime" som bestämt skulle floata. Självklart kunde alla texterna och skrek för full hals med i Sniders sång. Efteråt hade vi en preskriberad efterfest som verkligen inte gick av för hackor...

Värt att nämna är också Whitesnakes spelning. Coverdale inledde med "Hey, guys! Where the fuck is the beer?". Det resulterade i att någon höll på att pricka honom med en ölflaska (de var smart nog i plast). Flaskan passerar nära Coverdale som utbrister "Not yet, you moron! I'm still working!"

Jag passade på att samla på mig en hel rad med intressanta citat från den helgen i mitt liv. De står på baksidan av vykortet. Helt klart var det här en av de bästa helgerna i mitt korta liv och nu minns jag bättre när, var, hur och kanske även varför.

Layout av maxell



"Smutsiga" närbilder. ;)
Foton av maxell



Hårdrocken och jag får nog ses som varandras motpoler men det hindrar mig inte från att försöka få till ett kort till en rockig stjärna i alla fall.

Det mönsterpapper jag hittade i gömmorna här hemma får tala sitt eget språk, lite glitterlim här och var för att lyfta fram mönstret lite. Notraden kommer från samma papper även om färgen skiljer lite. Jag upptäckte nu att jag glömt sätta dit den inplanerade säkerhetsnålen i det yttersta av hålen innan fotograferingen så den få ni tänka dit. =)

Många alster idag pryds med swirls och blommor, så jag tänkte - tja, varför inte och gjorde en lite rockigare kedjeswirl med blomma av kapsyl och naturligtvis prydd med en dödskalle.

Kort av Bi


SRFs historia
Från början var festivalen förlagd till Olofström och gick under namnet "Sommarfestivalen". Redan då, 1992, ingick relativt stora namn som Nazareth och Wishbone Ash i "line-upen" eller spellistan. Nästa år, 1993, flyttade festivalen till folkets park i Karlshamn, blev en tvådagarsfestival och bytte namn till "Karlshamn Rock Festival". Det namnet behölls till 1998, det första året festivalen hölls i Norje, Sölvesborg.

Sedan 1999 heter festivalen "Sweden Rock Festival". I samma veva fokuserades festivalen till den hårda musiken även om det behölls en bredd på artisterna. Idag får allt från Blues, via Adult Oriented Rock och Heavy Metal, till mörkaste black metal plats. Under åren har en rad kända band och artister spelat på festivalen. Några av dem är 220 Volt, Accept, Ace Frehley, Aerosmith, Alice Cooper, Anthrax, Axel Rudi Pell, Backyard Babies, Black Sabbath, Creedence Clearwater Revisted, Crucified Barbara, D.A.D., Danko Jones, Deep Purple, Dio, Europe, Gary Moore, Halloween, Hammerfall, Hanoi Rocks, Helix, Hellacopters, In Flames, Judas Priest, KSMB, Lions Share, Lynard Skynard, Kamelot, Krokus, Meat Loaf, Motörhead, Mustasch, Mötley Crüe, Negative, Poison, Quiet Riot, Saxon, Scorpions, Sex Pistols, Skid Row, Status Quo, Ted Nugent, Tesla, Thin Lizzy, Treat, Twisted Sister, Uriah Heep, W.A.S.P., Whitesnake, Yngwie Malmsteen och ZZ Top. Inte undra på att festivalen är så populär som den är.

En "riktig" utmaning
Vi vet att det finns många rockiga personer runt om och det bör finnas ett antal som scrappar. Därför vill vi se skitiga, coola, fräcka och kioskvältande rockiga tolkningar. Dra upp volymen och släpp alla hämningar. Det blir garanterat hur bra som helst.

När du är klar kommenterar du detta inlägg med en länk till just din tolkning.

Länkar
SRFs hemsida
Sveriges Radios har sändningar från SRF
Rock-am-Rings hemsida
P3 Rockster - Bara rock, inget annat
Sveriges hårdrockare - insamling för cancerfonden

0 kommentarer: