Midsommar

on 19 juni 2009

av Birgitta/Bi

Du lindar av olvon en midsommarkrans och hänger den om ditt hår. Du skrattar åt mångubbens benvita glans som högt över tallen står ...

Inledningsorden i visan av Rune Lindström och Håkan Norlen får även inleda vårt midsommarfirande. För visst är det väl något alldeles speciellt med denna magiska dag då natt och dag avlöser varandra utan att ljuset försvinner helt. Blommorna prunkar, midsommarstänger reses och dansen kring stången tar vid. Små grodor och jungrur ses dansa runt i ringen tillsammans med tre små gummor med flera.

Regntunga skyar...
för att citera en annan melodi, ligger kanske som orosmoln i horisonten och det diskuteras "äta ute eller flytta in?"

Framemot kvällen blir det kanske tillfälle att hoppa över gärdsgårdar i jakten på sju sorters blommor att lägga under huvudkudden, eller är det sju män och drömma om blommor? =)

Oavsett hur vi firar så är det en helg som tål att förevigas med kameran i högsta hugg - allt för att få bästa pysselbilderna till kommande dagars scrappande.

Vi uppmärksammar midsommarhelgen genom att skapa fritt kring midsommar och midsommarmaten. På våra alster tittar vi extra efter de ting vi tillverkat själva.

Jag inleder med en layout som går i en lätt naivistisk stil. Det mönstrade pappret får tala för sig själv.


Ett foto från dagistiden kan platsa på det här mönstrade pappret som i övrigt har fått sparsamt med dekorationer.
Den stora fågeln som drar etiketten efter sig är tillverkad av en ask som det har varit brieost i.

Layot av Bi



Närbilder

Vi dröjer kvar i den naiva stilen och låter maxell få visa ett alster med piprensare och egentillverkade pappersdekorationer, gräs och moln.


Varför det ska vara just sju blommor minns jag inte, men här är sju sammanhållande tillsammans med fotot på grabben som plockat sina midsommarblomster.
Layout av maxell

Vi vandrar vidare i sommarhagen på jakt efter blommor och där finner vi Henriettas bidrag.


Kort av Henrietta

Vi lämnar åter sommarhagen där den söta ponnyn står och mumsar, vem vet kanske funderar han över om han skall få besök av några barbenta flickor som är ute för att plocka midsommarblomster.

På tal om mumsande, har magen börjat knorra? Visst är det så att mitt i allt festandet kan vi behöva något gott i magen också. maxell visar en härligt lockande layout med diverse godsaker på, både vad det gäller innehållet på bilderna och de egna dekorationerna.


Här gav jag mig själv två utmaningar. Det handlar om att scrappa med blommönstrade papper i dova färger och att skapa passade midsommardekorationer till. Det finns inte så mycket färdiga dekorationer med typiskt svenskt midsommartema och jag ritade helt enkelt mina egna matchande detaljer i form av flagga, sill, nubbeglas och sprit. ;)
Layout av maxell

Jag (Bi) tar med mig en matjesilltårta till mina vänner ikväll. Passar bra med ett receptkort som sällskap till själva maträtten.


En liten gaffel får plats på kortet så är man redo på direkten så att säga! =D
Receptkort av Bi

Matjesilltårta ca 8 port.

400 gram kavring
150 gram Smör
400 gram matjesill
2 st gula lökar
5 dl Creme fraiche
6 dl gräddfil
1 knippa gräslök
1 knippa dill
8 st gelatinblad
ev. lite sillspad
salt och peppar

Tillagning
1. Kör kavringen i matberedaren så den smulas sönder helt.

2. Smält smöret och tillsätt det. Rör om och bred ut allt i botten på en stor pajform eller mindre långpanna som först täckts med plast.

3. Hacka matjesill, lök och örter. Blanda med gräddfil och créme fraiche.

4. Blötlägg och smält gelatinbladen och rör sedan ner dem i sillröran. Krydda efter tycke och smak och fördela det sedan över kavringbotten.

5. Ställ kallt i minst 3 timmar.

6. Tag tårtan ur formen lägg upp på serveringsfat och garnera med lite fiskrom och gräslök. Alternativt skär tårtan i mindre munsbitar och garnera var för sig.

Smaklig spis!

En liten vilopaus...
...måste man unna sig efter mat och dans. Natten är lång och det gäller att hushålla med krafterna. maxell visar en mysig paus i skydd för väder och vind. Här har hon frossat i dekorationer.


Denna layout är mycket typisk mig. Det är en av de första jag gjorde när jag började scrappa på allvar. Jag har tillverkat i princip alla dekorationerna av olika material och verkligen fyllt upp hela ytan. Den klurigaste och samtidigt lustigaste biten var midsommarstången med öljettgrodorna som dansar runt... Det kanske kan te sig rörigt, men det hänger ihop.

Fotot är taget när vi var iväg på midsommarfirande för något år sedan och hittade ett vindskydd med tillhörande kaffekopp intill en kolmila. Totalt innehåller den här sidan en rad dolda budskap som mest är till för mitt eget minne. ;)

Layout av maxell

Den långa ljusa natten...
avlöses så småningom av en morgon. För mig är midsommar intimt förknippad med den scen som nästa layout handlar om.


Tidig midsommardags morgon innebär för mig tystnad, stillhet och en räcka badhandukar som hänger för att torka men som nu är daggfuktiga och luktar sommar när den är som bäst.

Jag ville inte ha någon text på layouten för att behålla lugnet i bilden, den finns istället på den lilla tagen.

På min "torklina" hänger en bit av en gammal frottehandduk på tork.

Layout av Bi


Det var allt vi hade att bjuda på denna gång, nu önskar vi er alla en riktigt trevlig midsommar.

0 kommentarer: