Påsken går i pastell

on 9 april 2009

av maxell

Dova färger i pastelltoner hör till påsken. I det här inlägget skapar vi med inspiration från en "soft" påsk.

Pastell kan ibland vara en svår ton att använda i skapandet eftersom det saknar liv och rörelse. Det handlar dock egentligen bara om att hitta "rätt". Rätt foto, rätt tema, rätt papper, rätt färgkombination, rätt dekorationer och så vidare. Påsken kan mycket väl tolkas i mjuka pastelltoner och här visar vi inspiration.

Jag (maxell) valde att utgå från (påsk)gult och lade till en passande komplementfärg i form av lila.


När jag ser det här kortet tänker jag direkt på våren och påsken. Gult och ljuslila i kombination gör att jag ler...

Den gula färgen är lite riktigt lika knallig som den ser ut att vara utan den går i mjukare gul nära pastelltonerna.

Kort av maxell
Credits to Creating Keepsakes for the flower pattern.

Henrietta har valt att kombinera den gula färgen med en annan färg - rosa.


Påskens färger går ibland i den lite mildare färgskalan. Jag tycker att rosa och gult i kombination är typiskt för påsken.
Kort av Henrietta

Sofia tog fasta på det rosa och skapade en soft digital layout om något som verkligen hör till påsken.


När jag tänker påsk och pastell tänker jag på alla fjädrar som man använder i pyssel och pyntning kring påsk. En digital layout om påskens alla fjädrar blev det från mig denna gång
Digital layout av Sofia
Credits to CintiaCafé for the digital-kit "Happy Easter"

Birgitta tog istället fasta på det ljust gula och skapade en layout om sin påsktös. Notera påskliljorna...


Jag har valt att göra två i princip likadana layouter med min skånska "Lisskulla" på. Här presenterar jag en ljus pastellig variant med egentillverkade mönsterpapper (ej ram runt fotot och vinyl thickers) och dekorationer.
Layout av Bi

Jag (maxell) tänkte länge och väl hur jag skulle scrappa påsken i pastell. Vanligen bjuder foton från påsken på starka färger som självklart kräver starka färger på papper och dekorationer. Till slut kom jag på att ibland är det helt ok att frångå fotots färger och fokusera på en sammanhållen inramning...


Titeln till den här layouten kommer från en sång som barnen på sonens förskola brukar sjunga kring påsk. :)

Bakgrunden är ett papper som jag målat någon gång när jag suttit med sonen och målat. Alla dekorationer är ritade och färglagda av mig. Till det har jag lagt några mönstrade papper för att dels plocka upp lite färg från fotot och dels åstadkomma en mjuk pastellton.

För den här layouten har jag frångått att endast bygga vidare på färgerna från fotot och istället valde jag ett genomgående färgtema för papper och dekorationer. Jag "fuskade" dock eftersom jag la till lite knalligt orange. ;)

Layout av maxell
Credits to Creating Keepsakes for the egg pattern.



KÄRringinspirerade närbilder.
Foton av maxell

Ibland är det där små överblivna dekorationerna just det som behövs för att skapa ett kort... Jag (maxell) har återigen kombinerat sonens målande med mitt eget skapande.


För det här kortet har jag byggt upp ett landskap av "spill" som jag hittade i min jakt på påskrelaterade dekorationer.

Påskhararna är kvar sedan jag gjorde ett påskkort för något år sedan. Gräset är en liten spillbit som jag klippte på fri hand. Blomman och texten är nyritade. Punchinellan är en rolig detalj och jag tyckte silver gav bäst effekt. Kortstommen som går i pastell är målad av mig medan sonen målade med sina fingerfärger. En intressant detalj är att jag vänt på färgen för himlen och marken...

Kort av maxell

Sist bjuder jag på en extra bonus i form av ett omgjort kort.


Det här är en upphottad variant av ett gammalt påskkort. Jag hittade igen det och tänkte att det kunde jag bygga vidare på. Jag valde att rita dit detaljer som gräs och blomblad direkt på kortet och en ram runt om. Texten minns jag att jag valde för att få ett sammanhållet tema för hela kortet och framförallt anspela på solens varma strålar. ;)
Kort av maxell


Skrotbokens länkar
Barnen pysslar med händer och fötter av skberg74
Barnens påskpyssel av skberg74
Godis i påsk? av skberg74 - Altrade påskägg och andra godis- och presentgömmor

0 kommentarer: