av Birgitta/Bi

Det är nu dags att presentera en uppföljare med alster skapade "i blindo".

Under långfredagen presenterade vi del I av vår utmaning inspirerad av Earth Hour, den timme då stora delar av världen släckte ner belysning och andra icke nödvändiga energikällor för att uppmärksamma den globala uppvärmningen. Vår utmaning bestod i att skapa i mörker samt att använda häftapparat. Minst en staple/häftklammer skall det finnas med på det skapade alstret.

Earth Hour - We create in darkness, part II
I proudly present to you the latest creations received in Skrotbokens challenge to honour Earth Hour.
The items shown below (layouts and a card) have all been assembled in total darkness and have at least one staple on it. If you would like to try this for yourself please follow the links below for instructions.

Över till våra alster
Först ut presenterar vi Carolas alster som pga datatrassel inte kunde komma med i del I men vad gör det, den som väntar på något gott...


Denna utmaning var riktigt skoj. Jag förberedde genom att plocka fram ett gäng med papper och la lim, häftapparat och fotot rätt väg bredvid mig innan jag släckte ner. Det vart nästintill kolsvart och jag såg enbart konturer på vissa saker.
Sen var det bara att känna sig fram och börja skapa. Knepigast var de små pärlorna som skulle i mitten av blommorna. Trodde jag tappade bort 2 stycken, men upptäckte sen att de också hamnat på en blomma, dock inte i mitten =). Alfabetet är thickers vinyl, och som ni ser är det inte så lätt att skilja på G & 9. Kikar man längst ner på lo'n ser man att jag häftat i kanten, i tron att jag häftade fast något dit. Är själv imponerad över att kronan hamnade rätt väg ;).
Ni bara måste testa skapa i blindo kära läsare.

Layout av Carola

En som verkligen vågade ta steget fullt ut är Alien Bling. Hon vågar sig på konststycket att skapa utan att förbereda mer än ta fram papper! Strongt gjort tycker jag, dessutom använder hon precis som Carola lim för att montera - imponerande tjejer.


Jag tog denna utmaning på stort allvar och förberedde inte någonting förutom att jag hade hyffsad koll på var jag hade sax, lim och häftapparat.
Jag tog en färdig kortbas och tog lite mönstrade papper ur spillpapperlådan.
På kort brukar jag ha stämplar så jag stämplade ett motiv (utan att veta vilket) och klippte ut. Jag blev lite orolig över att halshugga en magnolia eller något så jag sparade kanske lite väl mycket extra runt om. Men jag lyckades limma den rakt!
Synd bara att jag täckte ugglans skalle med en blomma...

Min sambo stod och fotade samt kom med goda råd ibland. Det behövs nått mer sade han och då häftade jag fast ett band. Det saknas fortfarande något säger han! Jag letar rätt på bling och limmar fast. Vad som hände med blingstenen i mitten vet jag inte...

Kort av Alien Bling



Det är kanske ingenting jag gör när jag ska göra "fina" kort, men roligt var det. ;D
Kort av Alien Bling

Sist ut denna gång blir ScräpEmma med sin härligt färgsprakande layout.
En riktigt glad avslutning som på ett utmärkt sätt tolkar min glädje över att ni alla ville hoppa på min ovanliga och lite knasiga utmaning!


Jag gjorde det lätt för mig genom att scrappa en väldigt enkel layout. Helt rakt blev det, som synes, inte och häftklamrarna hamnade definitivt inte där jag hoppats, men å andra sidan är jag så stolt över hur rakt jag fick bandet, och att de små genomskinliga stjärnorna fastnade på LOn, och inte på mina fingrar ;)
Kladdigast var att känna sig fram till rätt bokstav...dessa vinylthickers har ju väldigt kletigt klister....
Det var en jätterolig och annorlunda grej att prova på, men jag kommer inte att fortsätta scrappa på detta vis *skratt* Fick, ärligt talat, lite panikkänsla då jag trevade hit och dit, efter förlagd taperulle och fotot, som jag visste låg någonstans... Skulle allt hamna med rätt sida upp då? Hjälp, tänk om jag scrappat en vit ruta, istället för tösen?!?!?
Ja, nu blev ju allt med rätt sida upp, t.o.m. bandet. och jag får ändå känna mig nöjd med min första layout, scrappad i blindo...

Layout av Scräpemma

Ett stort tack till alla som vågade prova ett nytt sätt att skapa på. För er som ännu inte vågat prova - gör det! Det är väldigt spännande att få skärpa andra sinnen än de man normalt nyttjar mest i sitt skapande.

Skrotbokens länkar
Earth Hour - i elfte timmen? av Bi
Earth Hour - Vi skapar i mörker av Bi

0 kommentarer: