av ScräpEmma

De allra flesta kulturer och religioner firar ett barns ankomst på något sätt, med en ceremoni eller ritual som välkomnar den lille individen i gruppen. I Sverige är fortfarande det kristna dopet väldigt utbrett, men allt fler väljer att i stället fira sitt barn med en namngivningsfest.

Dopet är ju en religiös akt, där barnet upptas i en församling. Denna ritual bekräftas, konfirmeras, senare i livet, om man så väljer. Dopet har alltså inget att göra med att man får sitt namn, det får barnet idag genom att man fyller i en blankett som skickas in till, och godkänns av, Skatteverket.

Här har vi skapat kring dop och namngivning, med fokus på olika material - alstren ska innehålla spets eller brodyr.

Långklänning
Många barn döps i en vacker dopklänning, antingen lånad, hyrd eller inköpt för tillfället. Om barnet har en klänning som andra släktingar är döpta i, blir det onekligen lite extra stämningsfullt.


När vår dotter skulle döpas var det självklart att hon skulle döpas i sambons släkts dopklänning i den har sambon och hans syskon och kusiner döpts och även nästa generation barn. Klänningen förvaras till vardags i ett bankfack så det var lite pirrigt att använda den, lite rädd för att den skulle skadas var jag allt. Allt gick bra och dottern blev döpt i samma klänning som pappa.
Layout av Skberg74


Välsignad
Anna tar fasta på just det som en del nästan glömmer bort, nämligen det att dopet är en kristen ceremoni, där barnet blir upptagen i församlingen. Namnet har de flesta redan fått, långt innan de döps.


Jag ville ha ett papper som bakgrund med ganska stillsamt mönster eftersom det är en högtidlig bild jag scrappat. Spetsen kändes självklar att ha med för att matcha klänningen, antagligen enda gången i livet som pojken har klänning ,den hade jag också när jag blev döpt som baby. Blommorna och trollsländorna gjorde en mer somrig och barn-aktig framtoning mot en sida som annars hade kunnat bli stel. Ett bibelcitat blev pricken över i.
Layout av samara

Spets, rosa och blått?
Precis som då vi grattar nyblivna föräldrar vill dop- och namngivningskort ofta slå över i babyblått eller babyrosa. Maxell ville göra ett kort i en lite annorlunda färg.


Jag ville låta det här kortet bli sött och gulligt och ändå inte för mycket. Färgvalet står min ömma moder för och det var den gröna färgen som jag fick arbeta vidare med. Resultatet är ett något annorlunda dopkort till en söt liten teling som får sitt namn. :)
Kort av maxell

Bi använde sig också av en mindre traditionell färg då hon scrappade denna vackra layout om sin dotters dop:


Jag har en längre tid funderat över hur jag skulle scrappa de bilder jag har från Sams dop. För mig är dop samma som vitt eller möjligen cremefärgat och ljuvt men de foton jag har från dopet är tagna i befintligt ljus vilket gör att de samtidigt som de är stämmningsfulla är väldigt mörka och går mer åt gul-orange. Krocken blir total.
När jag nu tog fram bilderna igen inför detta inlägg så råkade det runda mönsterpappret ligga på bordet och helt plötsligt var färgvalet klart. Otraditionellt men passande. Att sen färgåtergivningen vid avfotograferingen av layouten inte gör den rättvisa är trist men bättre foto fick jag inte till just nu. Rosetten och blombården på pappret har egentligen samma färg.
Färgstark dop-layout passande en färgstark flicka!

Layout av Bi



Rosetten är knuten av det band som blev över när jag gjorde bandet till dopklänningen.
Detaljbild på layout av Bi

Själv körde jag racet ut på detta med rosa och spetsar *skratt*. Jag gjorde en variant av det i sammanhanget väldigt vanliga klänningskortet.


Jag ville göra ett klänningskort till en liten tjej som döptes på Alla Hjärtans Dag. Hennes mamma älskar vitt och spets, så det var antingen detta eller ett vintagekort :) Förutom ett rosa sidenband har jag fäst en liten tygros i bandet.
Kort av ScräpEmma



Bild på det öppnade kortet, innan hälsningen skrevs.
Kort av ScräpEmma

En dag att minnas
Ett bra sätt att samla foton från en speciell dag, händelse, eller resa är att göra ett minialbum. Tyvärr blev jag inte särskilt nöjd med det minialbum jag gjorde för den här artikeln, men jag visar pärmen och en av sidorna i alla fall. Jag kommer att göra om de sidor jag inte tycker om, eftersom.


Jag har använt ett jättefint chipboardalbum från Prima, där framsidan är embossad. Jag har målat fram- och baksidan vita, och här fram skar jag ut ett fönster, gjorde en skyddande "ruta" av lite oh-papper (det är därför det blänker) och sedan monterade jag dit ett foto på lillan i dopklänning. Jag tänkte först dekorera ringarna med spets och berlocker, hängande i silverkedjor, men ändrade mig då jag tycker det blev finare så här. Men det kan ju vara ett tips :)
Album av ScräpEmma



En sida ur albumet.
Album av ScräpEmma

Oavsett om ni firar ert barn genom namngivning, dop - eller på något annat sätt, och oavsett om ni firar stort eller smått: se till att fira från och med hjärtat. Resten runt omkring spelar ingen roll, det ska kännas rätt och bra. Sen är minnet av ett firande alltid värt att bevara, så glöm inte kameran :)

0 kommentarer: