I rymden kan ingen höra dig...

on 5 februari 2009

av maxell

Den 5e februari 1971 landade Apollo 14 på månen. Skrotboken har valt att skapa med rymdtema. Det är raketer, planeter, utomjordingar, stjärnor och rymdhjältar.

Alla alster innehåller minst ett egengjort papper eller en egengjord detalj.


Sofia valde att skapa ett eget rymdskepp med en slående symbolik.


Dotterns lillkusin fyller 2 år och jag ville göra ett lite roligare kort. Jag ritade kortstommen som en rymdraket och skar sedan ut en cirkel där jag satte ett foto på födelsedagsbarnet, döpte raketen till Theo 2 och satte eldflammor så raketen är på väg ut i rymden eller framtiden kanske.
Kort av Skberg74

Birgitta har gjort en klassisk och finurlig tolkning av rymdtemat. Se, läs och njut.


Strax innan jag skulle sätta mig för att starta upp mitt inplanerade rymdprojekt råkade min man och jag hamna i en av alla dessa situationer där det blir uppenbart hur olika män och kvinnor ibland tänker, på gott och ont.

Väl vid scrapbordet poppade en viss boktitel upp i mitt huvud och där bet den sig kvar. Istället för att följa den inplanerade banan tog nu mitt rymdprojekt av i en annan riktning och gav sig iväg mot två mycket olika planeter; Venus och Mars. För att överbrygga olikheten måste man först utforska och upptäcka varandras egenheter.

Mina personliga notiser i sammanhanget fick döljas på baksidan av layouten.

Layout av Bi



Alienerade närbilder!?
Foton av Bi

Evelina har rymdtemat nära till hands. Använder du Alien i ditt användarnamn på Internet, ja... se själv. :)


Jag började med en djupblå kortbas och stämplade vita stjärnor på. Cirkeln är klippt ur vit cardstock och stämplad med mörkgul och blå för att få det att likna en planet.

Rymdskeppet och utomjordingarna är utstansade och färglagda med ProMarkers. Jag monterade planeten och några av utomjordingarna på 3D-kuddar.

Kort av Alien Bling

Med en grabb har jag eller snarare vi tillsammans en hel rad med spejsade upplevelser. Jag har scrappat en av dem med inspiration från rymden (spejs).


Min tolkning av rymdtemat utgår från ett fotomontage från en spejsad upplevelse kombinerat med en viss scrapserie med rymdtema. Biljetten har jag gjort för ungefär ett och ett halvt år sedan.

För att skapa en spejsad layout i mer än en bemärkelse gick jag hårt åt häftkuddarna...

Layout av maxell



Spejsade närbilder
Foton av maxell

Jag fick delar över och gjorde ett kort.


Ett upplyftande kort som är uppbyggt som ett rymdinfluerat landskap.
Kort och foto av maxell

Rymdtemat passar T.Wadbro som handen i handsken. Här bjuds på en illustration.


Nördig som jag är tänkte jag genast på Space Invaders när jag fick reda på temat "rymden". Jag ville göra en illustration med någon rymdhjälte, med Space Invaders i bakgrunden, samt få med känslan av arkadspel.
Illustration av Metal_Minish



Jag gjorde först en skiss i blyerts på A3-papper. Den scannade jag sedan in, och "tuschade" den därefter med pennverktyget i Abobe Illustrator.

Efter det färglades bilden i Adobe Photoshop.

Illustration av Metal_Minish

1 kommentarer:

Camilla sa...

Alltså, vilken underbar tecknare du är...ÅXÅ!!! Wow säger jag bara.

Ha det så bra

Kram