av LenaS
Tjugondag knut eller tjugondedag jul infaller alltid den 13 januari, tjugo dagar efter jul och räknas i både Sverige, Norge och Finland som sista juldagen och då ska den ut. Enligt kyrkoåret så varar julen till kyndelsmäss som infaller den 2 februari. I många länder tar julen slut vid trettondag jul och varför den pågår ytterligare en vecka här i Sverige vet man inte. Dagen kallas tjugondag Knut eftersom Knut har namnsdag.

Julgransplundring är en tradition som innebär att man ska klä av och kasta ut granen. I samband med julgransplundringen har man ofta lite dans och lekar och vem av oss har väl inte sjungit och dansat runt granen till ”små grodorna” och ”räven raskar över isen”? Och efter det fått fiska sin gottpåse i fiskedammen innan man tillsammans burit ut granen? Tyvärr har vi här hemma numera bara en plastgran och barnen är för stora för dessa lekar så här dras bara plastsäckarna över granen och ställs ner i källaren till nästa jul.

Traditionen med julgransplundring har sitt ursprung från den tiden när man hängde äpplen och godsaker i granen och när granen skulle ut åt man upp dessa godsakerna, det vill säga plundrade granen på dess pynt.

Här visar vi ett antal alster skapade med julgransplundring som inspiration. Varje alster innehåller minst en julgran.


För mig är det ingen jul utan julgranen, om jag är tvungen att välja bort allt annat till jul så må det vara hänt, granen symboliserar så mycket för mig och min familj. När det är dags att bära ner den i källaren är det med vemod..
Layout av LenaS


Liksom våra fäder, vikingar i Norden..." - så börjar en visa som jag är väl bekant med. Det var min första association till julgransplundring. Jag kan inte minnas att jag någonsin upplevt en traditionell julgransplundring. Kanske har jag inte råkat på några skatter värda att plundra...

Men jag har skatter. En av mina skatter har även skapat en egen skatt. En alldeles egen kula till granen. Nu för tiden får dessa granskatter hänga kvar från hans nyfikna fingrar. Eller nästan i alla fall. Plundra och/eller Beundra? ;).

Layout av maxell


Plundringsbara närbilder.

Speciellt tack till Alien Bling för, bland annat, den nyfikne och busige pojken.

Foton av maxell


Jag har alltid älskat att ta in granen till jul och eftersom vi alltid hugger den på lillejulafton, står den också fin och pigg till tjugondedag Knut.

Ofta är granen så fin att vi inte näns slänga ut den då men till sist måste vi ändå ge oss och plocka ur alla julsakerna i alla fall. De senaste åren har den fått flytta ut i trädgården och vara "fågelbord" åt våra bevingade gäster. Lite mindre färgglatt men kulor (talgbollar) i grenen blir det i alla fall.

Något år var vår gran så pigg att den bara sköt nya fina skott hela tiden. Det året lät vi den faktiskt stanna inne och lät julen vara ända fram till påska!
Fjäderklädd gran är riktigt vackert det med! =9

Layout av Bi


Julgransplundring är fest. Här är en partyinbjudan till julgransplundring.

Jag har målat allt på detta kort. Kortbasen har jag färgat i gult och lime. Demoleringen är en "olyckshändelse" som kom till nytta. Det röda pappret är en stämplad (bubbelplast) scrapbit som jag hade kvar från en layout jag gjort. Granen har jag ritat och färglagt. För mig symboliserar granens utformning att det är ett rejält partaj på g. :)

Kort av Maxell

0 kommentarer: