Rita och måla din egen jul

on 13 januari 2009

av maxell

Året avslutas med två stora helger, jul och nyår. Båda har kommit och gått. Vi har foton och andra minnen som vi vill föreviga. Vanligen skapar vi kanske inte om julen nu när den redan har varit, men varför inte göra just det? Skrotboken ger inspiration att skapa om det som ligger nära i tiden.

Ett antal inlägg med julrelaterade teman presenteras i Skrotboken. I det här inlägget - som är det sista innan vi städar ut julen - har vi fokuserat på att rita eller måla vår egen jul exakt som vi vill ha den. :)

Ytterligare ett gemensamt drag för de följande tre layouterna är att de är skapade med hänsyn tagen till de färger som ingår i fotona. Både jag (maxell) och Emma skapar på det viset. Emma gav sig själv en extra utmaning genom att skapa i icke-traditionella julfärger. Hon säger själv att hon tyckte att det var lätt att få till just det när hon utgick från färgerna i fotona.

Det har börjat komma mer och mer julpapper med alternativa färgsättningar som kan matcha alla julfoton. Men... ibland hittar vi inte just det vi skulle "behöva". Då kan vi rita och måla.

Emma har valt att bland annat rita det som så många önskar på julen. Paket! Hon kompletterar med matchande blommor.


Denna layout fick bli blå eftersom jag utgick från stortösens klänning. Det randiga i dekorationerna kommer från lilltösens body....

Jag ritade ett paket som jag använt som fotomatta och sedan gjorde jag julblommor i en lite annorlunda färg :)

Layout av Scräpemma



Vass närbild
Foto av Scräpemma

Jag (maxell) valde att göra något jag gjort förut. En gran! Jag kompletterade med bland annat bokstäver.


Jag ritar ofta mina egna bilder och motiv som matchar temat för min layout. Här har jag ritat en julgran inklusive en tilltufsad stjärna. Jag har målat bakgrunden med akrylfärg. Det är ytterligare ett sätt att måla själv. :)

Det här känns som en layout som är jag eftersom den innehåller dessa detaljer skapade med enkla medel.

Layout av maxell



Målande närbilder
Foton av maxell

Emma visar på en annan variant av gran och ytterligare några paket.


För den här layouten tog jag upp tösens rosa pyjamas och gjorde en gran. Jag har använt 3d-kuddar i två olika höjder, för att få lite mer djup i layouten. Julgransdekorationerna och glitterprickarna kommer från thickersalfabet. Den ljusturkosa färgen tyckte jag var läcker ihop med den rosa, så blev den vald :)

Jag ritade en ram och små julklappar som jag också fäst med 3d-kuddar. Rubriken är orange piprensare. Hålen har jag gjort med min öljettsättare. Tyvärr blir ju färgerna väldigt lustiga så här års, på grund av snö och mörker hela dagarna, men ni ser ungefär....

Layout av Scräpemma



Fluffig närbild
Foto av Scräpemma

Ronja har använt ett annat sätt för att "måla själv". Hon har använt stämplar för att skapa sitt eget mönsterpapper.


Text
Kort av RonjaS

Avslutningsvis tipsar vi om att använda barnens egna teckningar på det du skapar. För visst är de värda att spara för framtiden?

0 kommentarer: