av maxell

Året avslutas med två stora helger, jul och nyår. Båda har kommit och gått. Vi har foton och andra minnen som vi vill föreviga. Vanligen skapar vi kanske inte om julen nu när den redan har varit, men varför inte göra just det? Skrotboken ger inspiration att skapa om det som ligger nära i tiden.

Ett antal inlägg med julrelaterade teman presenteras i Skrotboken. Först ut är julen och de traditionella färger som vi förknippar med julen.

I det här inlägget handlar det om vitt. Ljuset från såväl adventsljustakarna som julgransbelysningen. Tomtens skägg och den gnistrande snön som förhoppningsvis täcker marken. Vi kompletterar med (ljus)blått. Blått är en kall färg och visst finns det väl ett visst inslag av blått i till exempel snön som ligger på marken?

Essmo bjuder på en helt vit layout. Det kan kanske tyckas svårt att skapa i enbart vitt, men det går. Genomskinligt är ett bra tips för att bibehålla den vita färgen och ändå få med detaljer och struktur.


Jag gillar att skapa i vitt, men gör det nästan aldrig. Mest eftersom jag tycker det är svårt att hitta vita mönstrade papper...

Så var ju även fallet här och istället för mösterpapper har jag embossat en swirl i vitt runt hela pappret. Sedan tog jag ett par tårtpapper till hjälp. Transparenta bokstäver, blommor, tyll och pärlor och det är klart! =)

Layout av Essmo

Henrietta har skapat ett monokromatiskt kort i gnistrande snöigt vitt. Vackert och stämningsfullt - precis som utanför mitt fönster. :)


Ett helt monokromatiskt kort i snöigt vitt. Foambokstäverna har jag tillverkat själv med hjälp av min Cuttlebug.
Kort av Henrietta

Essmo fortsatte att skapa i vitt. Ett kort som passar oavsett årstid... eller tillfälle.


Cardstock, ett transparant papper, ett band, lite tyll, pärlor, glitter och blommor resulterade i detta ganska enkla kort. Perfekt. Bara att sätta dit ett Grattis eller Lycka Till eller vad man vill
så har man ett färdigt kort.

Kort av Essmo

Jag (maxell) skapade mitt första julkort för 2008 genom att använda mig av enbart papper och några få kompletterande dekorationer. Resultatet är ett kort som lika gärna kan användas som till exempel ett tackkort eller ett "bara för att..."-kort nu under vintermånaderna.


En riven julgran av smala spillpappersremsor. Det är inget unikt över det samtidigt som det ändå innehåller unika och därmed personliga inslag. Valet och kombinationen av papper tillsammans med hur de placeras ger en personlig prägel.

Min gran har bruna kanter av den enkla anledningen att ett av pappren redan hade bruna kanter. Kanterna gör även att granen lyfter från bakgrunden. Jag valde en gräddvit kortbas för att matcha de bruna kanterna och samtidigt ge en viss värme och ombonad till kortet.

Kort av maxell

Den där drömmen om en vit jul. Den har Birgitta tagit fasta på i sin layout.


Detta vintriga mönsterpapper passade perfekt till en LO om längtan efter snö. På bilden ligger Sam i en koja som vi byggde under en vinterpromenad i "skogen". Hon låg och tittade upp mot himlen och väntade och väntade i förhoppningen att snön snart skulle börja falla, vilket den naturligtvis inte gjorde.

Samma vinter fick vi dock en hel del snö så det blev i alla fall någon vecka i pulkabacken innan det töade igen.

Layout av Bi



På detaljbilden ser vi en originalbiljett för lokaltågen på den tid det begav sig. Sam fick denna och några till när hon gick på dagis. De användes till lekar och kladdpapper där, nu är de mammas guld! En gåva till dagiset från ett nedlagt tryckeri. Biljetten får symbolisera vår plats i världen just nu.

Ser att jag glömde fylla i den före fotograferingen men den har alltså kompletterats med bland annat datum.

Foto av Bi

Samara bjuder på ett vintrigt och samtidigt värmande kort.


Blått är en färg som jag tycker passar bra till de röda tomteluvorna och samtidigt är det lite frostigt vintrigt.
Kort av Samara

Birgitta har även skapat två blåa julkort med motiv som anknyter till vintern. Kanske kan vi använda samma igen om några månader när det är dags för sportlov?


"Nu är det vinter och skidan den slinter..." ja, så sjöng jag när jag var liten.
Med det underbara vinterpappret från danska Karen-Marie Klip och en stämpel från Panduro fick jag återuppliva den sången. Den lille skidåkaren är monterad med distanskuddar och har bara fått några sträck under rumpan för att betona vurpan.

Kort av Bi


Skrotbokens länkar
Julens färger - del 1: Röd av maxell
Julens färger - del 2: Grön av maxell
Julens färger - del 3: Vit och (ljus)blå av maxell
Julens färger - del 4: Guld och Silver av maxell

1 kommentarer:

Anonym sa...

En liten gåva finns till denna bloggen på min sida.

Hälsar Bollebygdsbo