Ge med hjärtat

on 14 januari 2009

av maxell

Den 14e januari 1988 genomfördes den första hjärttransplantationen med en svensk donator vid Sahlgrenska universitetssjukhuset. Vi uppmärksammar detta genom att skapa med den röda färgen och hjärta eller hjärtan.

Handgjorda kort ges bort med kärlek och omtanke. Layouter fylls med kärlek och livsglädje. Vi skapar gåvor till nära och kära. Vi ger på vårt sätt med hjärtat.

Henrietta firar snart förlovningsdag och valde att göra ett härligt kort där hjärtat och kärleken står i fokus.


Monokromatisk kort där hjärtat står i fokus.
Kort av Henrietta

Jag (maxell) har gjort ett kort till en person som betyder massor för mig.


Ett kort som "säger allt". ;)
Kort av maxell

Evelina har skapat ett användbart redskap med en hjärtlig och omtänksam påminnelse till sig själv och sin sambo.


Jag och min sambo har länge behövt en inköpslista och våra tidigare försök har alltid glömts bort i en låda - nu kanske vi kommer ihåg att skriva ner vad som behövs?

Vi behöver också lära oss att äta mer hälsosamt och vad passar då bättre än en påminnelse om att vi ska tänka på våra hjärtan?

Inköpslista av Alien Bling



Jag tog styv kartong och skar till den storleken jag tyckte passade, sen klädde jag den med mönstrat papper. Det stora hjärtat är utklippt ur röd cardstock och nedsmutsat med brun stämpeldyna och sen stämplad med en cirkel och embossat. Bakom post it-lapparna sitter en utstansad cirklar med vågor (scallops). Det lilla vita hjärtat är embossat med vitt pulver.

Bandet i nederkant satte jag dit för att dölja fula hål från min första idé som inte fungerade...

Foto av Alien Bling

Birgitta har scrappat ett upprop om hur vi bokstavligen kan ge med hjärtat - till många och de som behöver.


Min första tanke när jag hörde temat var just att ge av ditt hjärta och ge med ditt hjärta!

Eftersom sjukvården alltid är i stort behov av blod lät jag min lilla "hjärtedam" få demonstrera till förmån för blodgivningen samtidigt som layouten också får handla om mitt eget favoritkärl.

Efter min tid som blodgivare så har det blivit lite ärrbildning i kärlet vilket gör att jag inte har så mycket känsel där. En klar fördel om man som jag behöver ta prover lite nu och då!

Uppropet från mig lyder alltså: "Bli blodgivare, offra 30 minuter 4 gånger om året och ge ett bidrag till blodbanken. Tag steget idag - ett steg i rätt riktning!"

Layout av Bi

Om exakt en månad är det dags att återigen uppmärksamma den röda färgen och hjärtan. Alstren i det här inlägget fungerar utmärkt som inspiration tills dess. :)

Avslutningsvis vill vi uppmuntra alla att passa på att ge något med hela hjärtat idag. En present, en kram, några ord...

0 kommentarer: