av maxell

Den 30e januari 1904 öppnade den första fasta biografen i Stockholm i Blancheteatern vid Hamngatan. Vi skapar om och kring film med hjälp av filmrelaterade dekorationer. Vi stämplar också på varje alster.

Film hör för mig till hösten och vintern. Mörkret gör det legitimt att smyga in i ett annat mörker för att avnjuta en stunds kulturupplevelse. Det är även då som såväl Stockholms som Göteborgs stora filmfestivaler pågår.

Jag har en speciell relation till filmer. I perioder kan jag se hur många som helst för att sedan inte se någon alls. Jag föredrar att se filmer som har budskap och så kallade independentfilmer är klara favoriter. Vissa filmer kan du bara se en gång. Andra kan du se om och om och om igen. Ser jag till min son är det helt ok att se samma film hur många gånger som helst. :) Några filmer påverkar medan andra lämnar en nästintill oberörd. Jag vet inte hur det är för dig, men själv har jag en lång - en alldeles för lång - lista med filmer som jag borde se. Jag hoppas att den listan aldrig tar slut.

Carolas layout handlar om en av hennes favoritfilmer - The Crow. Enligt henne kommer vi aldrig att ledsna på denna mer eller mindre kultförklarade film.


Att scrappa sin favoritfilm är svårt om man har många favoriter. Men jag valde en klassiker som man aldrig kan ledsna på. "The Crow". En ganska mörk men romantisk film, i mitt tycke.

Jag valde ut en bild på huvudpersonen Eric Draven, spelad av den bortgångne Brandon Lee, och skrev ut bilden på vit criss cross cardstock. Tyckte effekten blev så bra till temat. Den stora kråkan är ett återkommande objekt filmen igenom men i olika skepnader. Texterna är citat ur filmen.

The Crow får 5 stjärnor av mig. =) En film jag verkligen rekommenderar.

Layout av Carola

Anna har scrappat sina favoritregissörer - bröderna Pang - med inspiration från såväl deras skräckfilmer som Asien i allmänhet.


Jag och min man kollar ofta på asiatiska skräckfilmer och de allra kusligaste filmerna är de som bröderna Pang regisserat. Jag ville så gärna göra en layout om dem och började med bakgrundspapper Paper Pizazz - Asian brushwork.

Dekorationerna är en stämpel med spökhus och en del från en hängelstämpel. Jag gillar egentligen inte att de senare är utan munnar - det ser ju mycket spöklikt ut - men just därför passade den så bra på den sidan. Ett spöke från Quickutz var självklart. Vad skulle han annars peka på?

Telefonen symboliserar att en vanlig skräckeffekt i deras filmer. Det är ofta telefoner ringer vid de mest oväntade tillfällen. Jag fick äntligen också användning för min söta stämpel med kinalyktor. Rubriken har jag stansat i Quickutz Chopsticks. - det alfabetet är både orientaliskt och lite fartfyllt samtidigt.

Layout av Samara

Jag (maxell) valde att ge mig själv en ordentlig utmaning genom att scrappa om en något annorlunda film.


Det här är en sån där film som du endera gillar och uppskattar eller nästan hatar och inte alls förstår. Jag gillar den. Den är urflippad och bitvis är det svårt att hänga med i alla svängar. Det är en film som kan ses mer än en gång, men det bör gå en viss tid mellan gångerna. Filmen hör till en av de som kultförklarats och om du inte redan visste det är den baserad på en sann historia.

Fotona är tillåtna att använda och jag har valt att bygga vidare på färgerna i dem. Den guldfärgade bakgrunden står för det glamorösa Las Vegas och den amerikanska drömmen. Det röda symboliserar såväl olycklig kärlek som smärta. Över hela layouten har jag stämplat med olika stämplar som passar in i sammanhanget.

Layout av maxell



Guldkantade närbilder
Foton av maxell

Slutligen har Birgitta tagit fasta på lockelsen om nya upplevelser och skapat ett finurligt kort med tema film och biografer.


När jag pratar med väninnor får jag ofta höra att det tycks vara omöjligt att få med maken till biosalongen för att se en bra film. Min egen har jag gett upp hoppet om men det kan ju finnas andra som fortfarande försöker!? Jag tänkte att eftersom allting; som bekant, går att sälja med mördande reklam, varför inte locka in dem i en liten "fälla"...?

Till draperi har jag använt ett tyg som färgats in med distress ink, damen är tecknad och målad med promarker (jag hade hela 2 färger: cadmium red och blue prussian till mitt förfogande!) och skorna har fått svärta av Sakurapenna svart glaze.

Kort av Bi



Insidan av kortet pryds av en spets och till biopresentkortets ficka har jag använt en overheadfilm som fanns hemma.
Kort av Bi

När vi nu lockats iväg till biografsalonen kan vi ta med det som Birgitta skapat. En förvaring för en riktig filmklassiker - popcorn.


Det är få lukter jag förknippar så mycket med bio som just lukten av nypoppade popcorn. Naturligtvis måste jag tillverka en box till popcornen när nu tillfälle bjöds.

Jag har använt mig av ett kraftigt mönsterpapper men självklart går det lika bra att använda annat kraftigt papper.

Popcornsbox av Bi

Mall till och instruktioner för montering av popcornboxen hittas via länken här nedan.

Skrotbokens länkar
Filmtajm - Vi gör en box till våra popcorn av Bi
Mall till popcornbox av Bi

1 kommentarer:

Anki sa...

Åh så härligt att scrappa om film. Jättefina tolkningar. Carola: Håller med dig fullständigt. Den är jätteromantisk, och en favorit som jag sett väldigt många gånger. Fast det ska vara ettan, med Brandon Lee.