av Evelina/Alien Bling

Att altra är att förändra ett föremål och det finns inga egentliga begränsningar. Det kan vara ett nyckelskåp, ett pringlesrör - du kan t o m göra som en vän till mig och altra din datorskärm! I det här inlägget delar jag med mig av mina tips genom att klä en tråkig låda.

För det här projektet måste du för det första ha en låda att klä in. Min låda är en enkel trälåda som jag köpt på min mataffär. Tänk på vilket material din låda är gjord av då lim funkar bättre till vissa material medan dubbelhäftande tejp är att rekomendera till andra. Jag tycker att flytande lim funkar bäst till trämaterial medan tejp funkar bra till plast och metallgrunder.
Limmet jag använder är Strong and Precise från scotch vilket jag verkligen rekomenderar till alteringprojekt då det håller bra och torkar snabbt.
Du måste också ha ett papper, oftast räcker ett 12"x12" långt beroende på storleken på din låda.

Börja med att mäta hur brett papper du måste ha till själva lådan. Detta mäter du genom att ha kvar locket på lådan och mäta hur långt det är från botten av lådan till lockets kant. Klä inte in hela lådan då det kan bli svårt att få på och av locket smidigt då.
Till mitt projekt fick jag skära till två remsor för att det skulle räcka runt lådan helt.


Foton av Alien Bling

För att det trä som inte blir klätt med papper ska se lite roligare ut kan du testa lite olika varianter. Att måla med promarkers funkar bra och akrylfärg är också bra. Viktigast är att det inte ska bli ett för tjockt lager. Jag har använt en distressdyna (tea dye) för att färga min låda. Jag drog helt enkelt med dynan över lådans övre del, jag brukar inte bry mig om att träet är ljusare på insidan men vill du måla insidan i samma färg ska du tänka på att använda något som når in överallt t ex en pensel.

Jag skär mina pappersremsor med skärmaskin och chalkar alla kanter innan jag limmar. Jag är generös med mitt lim då det är en så porös yta och jag vill att det ska sitta ordentligt. Du kan med fördel limma bit för bit. Dra med tummen så att limmet sprider sig.

Nu till locket. Använd locket som mall och rita med penna på baksidan av ditt papper, klipp ut. Det är bättre om du klipper för stort än för litet.


Kreativt kaos kallas det. ;)
Foton av Alien Bling

Var generös med limmet när du ska fästa pappret på locket. Om du vill kan du pensla ut limmet. Lägg ditt papper på locket och stryk med fingrarna så limmet sprider sig. När det torkat kan du vända locket och klippa bort överflödigt papper. Jag tar alltid sandpapper och slipar bort ojämnheter. Chalka kanten.


Foton av Alien Bling

Nu är det bara lockets sidor kvar. Mät bredden på sidan och skär så många remsor du behöver, jag behövde två. Chalka återigen kanterna innan du limmar fast. När allt är torkat kan du återigen chalka alla kanter för att dölja ojämnheter.
Din låda är nu klädd! Vill du kan du ha lådan som den är eller så dekorerar du som du vill!


Så här blev min låda!
Låda av Alien Bling

Jag hoppas ni testar på att altra något hemma, kanske är det dags att piffa till adventsljusstakarna? Ladda upp era alster i skrotbokens galleri på flickr eller maila oss [ skrotboken(snabel-a)gmail.com ] och visa vad ni skapat!

Här kan ni hitta altrade projekt på Skrotboken
Hybridscrappa Halloween av maxell
Val i livet av maxell
Kattens plats i våra liv av Tiggy
Höstens färger del 1 av maxell

1 kommentarer:

Tiggy sa...

Tycker du är så himla duktig på att altra saker snyggt. Inte bara stilmässigt utan så att inga skarvar syns, allt blir så jämnt & fint.