Något att ta med sig

on 22 oktober 2008

av Anki/Anki

Det är aldrig roligt att komma tomhänt när man ska på fest eller middag hos någon. Här kommer några enkla förslag på hur du kan skapa en gåva till värden eller värdinnan med saker du hittar i din lokala kvartersbutik och med dina scrapsaker. Det handlar inte om några stora alteringprojekt, utan snarare om att lägga till lite av det fina för att locka fram känslan av extra omsorg.

Grunden är viktig
Leta i gömmorna eller införskaffa ett fat, en skål, en låda eller en korg. Det är det som blir grunden till det du ska ge bort. Vill du lägga ner mycket pengar så köper du något nytt och kanske rätt exklusivt. Är kassan skral kan du i stället satsa på något billigare eller kanske något nött från vinden. I rätt sammanhang är den enklaste korg en skönhet. Jag har plockat fram ett fat.

Fotat av Anki

Bestäm tema
Nu bestämmer du ett tema för din gåva. Jag valde tema mat. Det här fatet tänker jag mig att man kan ge till någon som är road av matlagning. Det är ju fyllt med massor av grönsaker, flingsalt, några kryddor och en liten flaska vin.

Fotat av Anki


En känsla av omsorg
För att skapa en känsla av omsorg och omtanke har jag lagt till några små detaljer. Jag köpte kryddor som är vackra att se på och hällde upp dem i neutrala burkar. Spillpapperslådan gav ett fint papper att göra enkla ettiketter av. Det räcker med text och lite fluid chalk här. För mycket annat kan bli plottrigt. Den lilla vinflaskan slog jag in i en bit guldfärgat silkespapper och satte dit en remsa av spillpapper. Slutligen satte jag fast en ros med ett organzaband. Ett handgjort kort fick också följa med på fatet. Den som vill följa överkursen kan alltid lägga till ett scrappat receptkort som matchar det som ligger på fatet.

Fotat av Anki

Till tjejkompisen
Till tjekompisen väljer jag en annan variant. Jag gick till kvartersbutiken och köpte mig en kruka ljung och en flätad korg. I korgen stack jag ner en chokladkaka med en bit spillpapper och ett organzaband runt, och ett par ljus i samma utförande. Ett par blommor sattes fast också. Det är inte viktigt att använda samma papper och band, men bitar i matchande färger är i alla fall att rekommendera. Låt ljungen vara utgångspunkt för färgval. En pocketbock stack jag också ner. Nu har jag en enkel present att ta med mig till henne. Det har inte kostat mycket, men jag visar att jag bryr mig om henne och vill att hon ska ha en mysig stund. Naturligtvis kan chokladen bytas ut mot din väns favoritgodis.

Variationsmöjligheterna är oändliga
Nu har du fått två exempel av mig, men du kan naturligtvis variera dig i det oändliga. Tänk personligt! Tänk på situationen. Ju mer exakt på pricken det är desto mer omtanke utstrålar din gåva. Man kan göra lådor på alla möjliga teman, men försök att utgå från mottagare så mycket du kan. Det ska vara sådant som ger just den personen guldkant. Annat som kan stoppas i lådorna är så klart bokmärken, ljuslyktor, fotbad, doftljus, altrade tändsticksaskar, allehanda ätbara delikatesser, ädla drycker, böcker och tidningar, stickade vantar eller kanske ett smycke. Stoppa ner musik, en riktig skiva. Eller en film. Allt måste inte vara nytt. Boken som du har läst är ny för någon annan. Det handlar inte om pengarna, utan om omtanken. Det handlar inte heller om tiden, men om du är ute i god tid och vill lägga den på din gåva så blir det så klart ännu bättre.

Skrotbokens länkar
Dukningar inför höstens bjudningar

Skapat av Anki

0 kommentarer: