Höstens färger - del 2: Grön

on 26 oktober 2008

av maxell

Trädens löv byter färg i olika takt. Några träd klamrar sig fast vid sommarens grönska genom att behålla den gröna färgen så länge det går. Den gröna färgen är därför en solklar höstfärg.

Evelina har valt att hålla fast vid sommarens grönskande minnen. Här har hon skapat ett påsalbum som går i ljuvliga ljusa gröna nyanser - precis som det är kring midsommar.




"Det här albumet gjorde jag av två st kompostpåsar. Jag funderade först på att måla över texten med akrylfärg men då mina färger var spårlöst försvunna blev det papper istället.

Jag använde mig mestadels av gröna papper i olika mönster och lade till röda färgklickar genom blommorna. Grönt och rött ihop är vanliga julfärger men jag tycker jag fick fram en somrig känsla.

Det här påsalbumet har massor av fickor där man kan stoppa ner tags, foton och minnen i form av biljetter och dylikt men jag lät de flesta vara tomma bortsett från några tags som jag kommer skriva journaling på."

- Evelina/Alien Bling

En mängd olika gröna nyanser återfinns på Henriettas kort. Den busigt knalliga och nästan självlysande titeln passar perfekt till stämpelmotivet.


"Jag ville ha katten i fokus även om den inte var så stor så därför har jag byggt upp den med hjälp av flera olika papper. Sedan har jag ramat in den med olika dekorationer som blommor och halvpärlor."
- Henrietta

Murrig mörkare grön pryder sin plats på Evelinas kort. Det mörka gröna balanseras bra av den ljusa kortbasen och de ljusa och lysande dekorationerna.


"Jag använde en vit kortbas men täckte mycket med mönstrat papper.

Jag scannade in en kalender och skrev ut på vitt papper, åldrade med distress ink och använde även distress ink till det andra motivet som är en stämpel. Det vita pappret blev för skarpt i sin vithet så jag smutsade ner det genom att dutta försiktigt med brun chalk.

Två band som jag lade i ett lager och en stor blomma fick räcka som dekoration i övrigt."

- Evelina/Alien Bling

Visst är grönt skönt? Ladda upp ditt alster i Skrotbokens galleri.

Skrotbokens länkar
Vi berättar om hösten
Höstens färger - Del 1: Höstens alla färger av maxell
Höstens färger - Del 2: Grön av maxell
Höstens färger - Del 3: Röd av maxell
Höstens färger - Del 4: Orange av maxell
Höstens färger - Del 5: Gul av maxell
Höstens färger - Del 6: Beige av maxell
Höstens färger - Del 7: Brun av maxell
Höstens färger - Del 8: Grå och Svart av maxell

0 kommentarer: